Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board
 
Visit YaBB today Wink


Pages: 1 2 3 4 ... 23
IDEI IN DIALOG (Read 112615 times)
alexcabuz
Full Member
***
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 246
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #25 - Oct 21st, 2004 at 7:46pm
 
Nicolae a scris
"Sunt convins ca daca ati chestiona 1000 de tineri despre « modelul lor de viata » si i-ati pune sa aleaga intre Ion Tiriac, Gigi Becali sau Adrian Nastase pe de o parte si Petre Tutea, Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu sau Horia Roman Patapievici pe de alta parte, nici macar 2-3 nu ar alege cel de al doilea grup.  "

Dar daca i-ai chestiona chiar pe ei, pe astia de mai sus, citi crezi ca si-ar alege propriul model de viata? Ce vreau sa spun? Vreau sa spun ca nu asa se pune problema, IMO.

Dragostea de "cultura", dupa cum bine zicea Nea Marin se dezvolta in adolescenta. De fapt nu imi place formularea asta, e prea pretentioasa. E vorba pur si simplu de curiozitate. Copiii sint natural curiosi. In principiu ca sa ii interesezi mai mult de "cultura" adica de una alta, ca sa zic asa, nu trebuie sa faci in principiu nimic. Pur si simplu trebuie sa pui "cultura" la dispozitie. Ei vor intinde apoi singuri mina dupa ea. Adolescenta este o perioada de cautare. Trebuie numai sa existe ceva de gasit si tinarul... va gasi. Problema e ca tinerii sint in mod activ descurajati de la a gasi. Daca e sa judecam dupa ce se petrece la Sava... care vorba aia... atunci nu ma mira sictirul tinarului roman.

Cred ca in toata discutia s-au amestecat un pic doua idei diferite, desi ce-i drept legate. In primul rind este cultivarea tinerelor generatii, in al doilea calitatea discursului public (traducerea mea barbara al americanului "public discourse" de altfel neexistent, ironic, in America).

In Romania exista oare un post de radio ca France Culture sau France Inter? De ce naiba intreb, ca stiu ca nu exista. Nu stiu cine ar sporovai pe un astfel de post. Romania este foarte polarizata intre badaranie si elitism indignat. De ambele mi-e sila, si ambele sint obstacole pe care, cu chiu cu vai, cred ca le vom depasi, in vreo 10 ani.

Discursul public echilibrat e greu de gasit. El exista dar e greu de gasit.

Poate ca ceea ce face Patapievici e bine, incercind sa-si VINDA revista. Poate ar trebui mai multi Patapievici. Ar trebui si un post de radio doua. Si cu cite o bucata de muzica ici colo, si ceva umor. Dar pentru toate astea e nevoie de echilibru, iar Romania este un sistem, prin excelenta, departe de echilibru. Dar o revista ici, un post de radio colo, sint toti atitia pasi spre stabilitate culturala. Acum sintem in regim tranzitoriu, cu oscilatii, etc si alte aberatii.

Sistemele departe de echilibru insa, au avantajele lor. Ele sint excelente pepiniere de "iesit din comun". Situatii extreme forteaza pe oameni la fapte extreme. Si bune si rele.
America spre exemplu a ales aceasta cale. Problema de care incep incetul cu foarte incetul sa isi dea seama este ca acest regim de functionare nu e viabil pe termen lung.

Romania se stabilizeaza si ea incetul cu incetul. Sint convins ca in cel mult 15 ani vom avea si noi un France Inter. Sau poate trei. Ca doar nu sintem romani degeaba.

BTW, Nea Marine, ala nu cred ca a zis ca Dumnezeu e mort din cauza chestiei cu morala. El cred ca vorbea de cu totul altceva.
Cititorii au tendinta de a asocia moartea cu neexistenta, adica de a o privi ca pe o non-proprietate. Dar eu cred ca omu' vroia sa spuna ceva mai subtil si anume ca Dumnezeu nu e viu. Asta nu inseamna ca nu exista.
Hai Nea Marine, ca esti matematician, cum sa iei matale plasa in asa hal!? :-P
Dumnezeu nu e imoral, ci amoral, in acelasi sens in care de exemplu un bolovan e amoral. Si atunci devine clar ca lumina zilei ce tot bolborosesc credinciosii ca "e pretutindeni", ca e "atotvazator", sau "atotputernic". Dumnezeu e atotputernic in acelasi sens in care un bolovan e atotputernic. El poate face orice vrea. Da. Dar in infinita-i intelepciune, nu vrea nimic, fiind mort. Nu poti sa fii viu si intelept. De aia Buddha nu intra complet in Nirvana decit cind moare. Ii zice Pari-nirvana, adica Pari=total, complet, nirvana = incetare, stingere. Caracteristica principala a Nirvanei fiind insa incetarea dorintei, vointei, incetarea in general, stingerea flacarii, ceea ce nu e acelasi lucru cu neexistenta.

Alex.
Back to top
 

"What does not kill me makes me stronger"
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #26 - Oct 22nd, 2004 at 2:46pm
 
Alex,

imi pare rau ca te dezamagesc: n-am de gand sa transform discutia intr-o dezbatere despre Dumnezeul Cel Vesnic Viu al Bibliei.

Toate cele bune,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
dbranisteanu
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 374
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #27 - Oct 22nd, 2004 at 3:52pm
 
Obarsia artei este in nevoia de emotie a unei fiinte superioare. Cu cat un individ este mai complex, cu atat el este mai dornic sa experimenteze emotii noi. In acelasi timp, odata emotia traita, persoana respectiva doreste sa repete sublimul experientei emotionale. De aceea, pe de o parte, nu e niciodata tarziu pentru a gusta noi curente artistice, iar pe de alta exista o fidelitate fata de segmentul artistic ce a generat deja stari emotionale intense.

Spre deosebire de arta, generatoare de emotii, cultura reprezinta cunoasterea unei sume de detalii despre lumea in care traim. Daca arta poate genera traire, cultura genereaza orientare.

Cultura implica si cunoasterea artelor si a curentelor artistice. Nevoia de cultura se naste in principal prin educatie si mult mai rar izvoraste dintr-o motivatie interioara. O persoana culta are mai multe sanse de a se regasi emotional in arta, pentru ca e orientata, datorita culturii, in a cauta, selecta si in final a se delecta cu zamisliri artistice potrivite starii sale emotionale.

In fine, civilizatia consta in modul de interactiune al unui individ cu societatea. Civilizatie inseamna sa nu intarzii, sa te speli, sa nu vorbesti tare, sa nu te impingi la coada, sa dai prioritate la pietoni, etc.

Eu pot observa o diferenta de civilizatie intre vest si est., care rezida poate si din gradul inalt de civism occidental, ce implica un autocontrol al societatii. Diferentele tind sa se estompeze in marile orase.

In ce priveste cultura, la nivel populational, vestul pare in ultima vreme sa stea ceva mai bine decat estul. Exista tari in care paznicii de noapte si portarii vorbesc englezeste, limba materna fiind suedeza sau flamanda. Exista modalitati ale societatii de a incuraja noile generatii sa acceada la cultura, fenomene disparute in est. Daca privim insa segmentul elitelor (si aici Nea Marin o sa ma urecheasca) - observam ca ADEVARATELE elite ale estului (adica nu mischiile, nastaseniile si alte lighioane) au un nivel de cultura sensibil mai inalt decat elitele occidentului.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Mihnea Bostina
YaBB Newbies
*
Offline



Posts: 2
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #28 - Oct 26th, 2004 at 12:56pm
 
Intr-adevar in vest muzeele sunt pline de copii. Pentru ca aici cultura publica provenie din civitate. E o datorie, mai mult decat o placere. Ca o forma de snobism sau ca un instrument de intelegere. In orice caz, asimilata egal, obiectiv si organizat. Si din cauza asta mai solida. Chiar daca instrumentul este faurit fara un scop personal. Un instrument universal si indispensabil.
La noi apare nevoia de metabolizare a oricarei informatii. Iar cultura umanista, ofera deja avantajele semipreparatului. Semnificatiile sunt la indemana, pentru ca accentul cade pe spectaculos si pe general. Ar functiona o comparatie alimentara. Intelectul a fost istoriceste antrenat sa manuiasca un dictionar limitat de experimente, din care sa extraga maximum de implicatii cu caracter general. Pana la Aristotel experimentul e copios neglijat. Logica devine doar un instrument pentru inlaturarea teoriilor vadit eronate. Insa efortul mental se desfasoara spre ipoteza. Foamea mintii se indreapta spre esenta explicatiei si nu spre datele care o suporta. La fel cum stomacul a antrenat gustul spre lucrurile rare si scumpe. Iar acum, in fata inflatiei de produse ii e greu sa mai guste ceea ce era esential si permanent disponibil. Ne napustim mintea spre valorile secunde, spre dulciurile si carnurile culturii si uitam valorile primare.
Ne aflam asadar intr-o lume a fast food-ului intelectual, unde proteine ieftine si fara gust sunt livrate unui consumator optimizat pentru o alta epoca.
Cultura neumanista, spitele cum le numeste Patapievici, sunt elemente de finete. Ele necesita timp. Si mai ales: directia lor e dictata de butuc. Nu poti incepe de nicaieri, daca vrei cu instrumentul tau sa nimeresti in inima rotii. Si aici e vina invatamantului stiintific, care nu reuseste sa-si prezinte metodele, altfel decat ca pe niste superlative periferice.
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #29 - Oct 26th, 2004 at 2:35pm
 
M.B.

Ma bucur sa constat aparitia unor persoane noi pe Forum, mai ales cand acestea au si "condei".

Dumi Branisteanu spunea nu demult ca elitele Estului (deci si ale noastre) au un nivel de cultura mai ridicat decat cele occidentale. S-ar putea sa aiba dreptate, insa eu consider ca acest lucru nu este relevant pentru o natiune. Mult mai relevant este gradul de cultura al segmentului de mijloc, care este si dominant din punct de vedere numeric. Elitele culturale nu au din pacate putere de decizie asupra problemelor importante ale unei tari. Ele pot constitui un factor de presiune, dar de multe ori "puterea" lor se opreste aici. Cateodata, din ratiuni propagandistice, mai sunt vanturate cu anumite ocazii prin mass-media. Dar asta este tot. Cati dintre politicieni apleaca urechea la ideile lansate de d-nii Plesu, Patapievici, Dinescu, Paler, sau atatia altii ?
Cu totul alta este situatia segmentului de mijloc, care cuprinde 60-70 % din populatie. El poate intr-adevar sa influenteze deciziile importante. In Romania, accesul tinerilor din localitatile rurale catre educatie este practic blocat. Si populatia rurala reprezinta aproape jumatate din populatia Romaniei. Si acel numar infim de tineri care provin de la sate si pot razbate spre Universitati, mai au si nesansa de a da peste profesori universitari gen Mischie, Beuran, Nastase etc.
De aceea ar trebui sa ne ducem copii mai mult prin muzee si ar trebui sa existe programe specializate pentru educarea si culturalizarea zonelor rurale. Inclin sa cred tot mai mult faptul ca teoria conform careia Romania nu era pregatita in 1848 pentru modernizare si industrializare este corecta. A fost un proces fortat si acum culegem roadele.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Catalin
Full Member
***
Offline


Dubito, ergo sum.

Posts: 101
Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #30 - Oct 26th, 2004 at 3:07pm
 
Eu personal cred ca de niste "pasoptisti" are nevoie Romania acum, mai mult decat orice altceva. Of course, marfa asta este de negasit, in zilele de azi. Poa' si din cauza ca "D-zeu e mort", mai stii:).

Si nu sunt de acord cu teoria ca nu e bine sa fortezi lucrurile. Dimpotriva, consider un pas in "posterior", un pas inainte. dau exemplul Japoniei, careia modernizarea fortata i-a folosit.
Bineinteles, e cam dificil sa modernizezi si sa pastrezi si traditiile...si desi obiectul supus transformarii este la fel, "este totusi altfel".

Cat despre elitism...am o vaga senzatie ca e de-a dreptul genial cel care reuseste sa faca o idee complicata sa para simpla:).

Oricum, fain topicul asta.
Catalin
ps. daca nu era revolutia de la 48, mai stii, acum numarul de lampi cu gaz era poate si mai mare, nu?!
Back to top
 
 
IP Logged
 
boroka
YaBB Newbies
*
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 2
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #31 - Oct 27th, 2004 at 7:56am
 
Stie cineva, daca are sau nu revista ID site? Si daca existe site-ul, pe ce adresa?
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #32 - Oct 27th, 2004 at 8:22am
 
Deocamdata revista ID nu are site (sau cel putin eu nu am dat el). Saptamana aceasta insa urmeaza sa apara numarul 2 si daca voi gasi in revista informatii despre site, vi le voi comunica (in primul numar nu apare nici o adresa web).
Back to top
 
 
IP Logged
 
boroka
YaBB Newbies
*
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 2
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #33 - Oct 27th, 2004 at 10:11am
 
Aici in Targu Mures nu se gaseste revista (inca), am avut un singur exemplar, dar am pierdut-o. Stie cineva un numar de telefon de la redactie?
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #34 - Oct 27th, 2004 at 11:36am
 
Va pot da si o adresa de e-mail de la redactia ID:

redactia@ideiindialog.ro

Numerele de telefon de la redactia revistei Idei in Dialog sunt:
021 312 9215
021 312 9278
Back to top
« Last Edit: Oct 28th, 2004 at 4:10am by N/A »  
 
IP Logged
 
eu
YaBB Newbies
*
Offline



Posts: 9
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #35 - Oct 28th, 2004 at 5:58am
 
Cred ca se potriveste in acesta discutie interviul d-lui Sorin Dumitrescu, aparut in Ziua:
http://www.ziua.ro/display.php?id=30090&data=2004-10-28
Doar doua subtitluri:
Mai bine de 50 de ani, poporul roman a fost condus de toape
Un Bernea o sa i-l vinzi lu' Mutu cand o face cocaina pere
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #36 - Oct 28th, 2004 at 6:50am
 
He, he,

daca nu ni-l recomandai, n-apucam sa-l citesc. Adaug la asta si norocul pe care-l am, de-a fi la sfarsit de saptamana joia si vinerea (asa-i in Arabia).

Pe mine unul , dialogul din "ZIUA" indicat de catre "eu"
mai sus ma frapeaza prin contradictia dintre poza marelui artist  (adancit, nu-i asa, in comorile de intelepciune ale Evului mediu, dispretuind pe mai toata lumea dimprejur - comparatiile pe care chiar maestrul le face sunt proba) si  ciudata aplecare spre amanuntul mercantil.

Nu cred c-ar trebui sa aiba vreo grija, maestrul: gainarii si manelistii vor infunda, cu siguranta, Iadul.

Dansul va petrece o eternitate in Rai, impreuna cu alde Utrillio, care pictau pentru o sticla de tarie, nu erau alesi cetateni de onoare ai urbei si n-aveau norocul sa fie amici cu prim-ministri ageri si felini, impatimiti  colectionari de arta.

Din cate stiu, exista azi posibilitati nevisate acum 20 de ani in a-ti valorifica opera pe plan international.  Am auzit chiar ca pictorii din familia Balasa au un succes grozav in U.S.  Multi alti pictori romani vand de paraie pe afara utilizand internetul sau agenti specializati si nu se plang.

E foarte posibil insa ca eu sa ma insel si ca astia sa fie "manelistii" de care vorbeste maestrul. In acest caz, maneaua s-a generalizat, s-a internationalizat si nu prea vad ce e de facut.

Toate cele bune,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #37 - Oct 28th, 2004 at 9:45am
 
Se pare ca de foarte multe ori, artistii sunt greu de inteles de catre un om obisnuit. Citind articolul din ZIUA am avut pentru un moment disconfortul inceputului de campanie electorala.


Acelasi disconfort l-am simtit si citind pasajul:

De ani de zile incerc sa conving timizi cumparatori bogati, dar neofiti intr-ale artei, ca cea mai durabila investitie este cumpararea ei si ca adevaratele colectii se construiesc cu arta la care esti martor, cea care se face in timpul vietii tale. Au disparut emotia, curajul, bucuria, priceperea cu care, odata inarmat, cumparatorul pasea in atelierul artistului alegandu-si pictura, sculptura, desenul.

Nu mi-a placut deloc ideea de a privi arta ca pe o INVESTITIE. Mi-am amintit atunci de o intamplare petrecuta la expozitie de antichitati (cu vanzare), care se desfasoara de doua ori pe an la Paris. Am vazut acolo un tablou, care m-a impresionat atat de mult, incat as fi fost dispus sa platesc pe loc jumatate sau chiar trei sferturi din "averea" mea. Din pacate suma nu ar fi acoperit nici a zecea parte din valoarea tabloului si asta nu din cauza ca tabloul ar fi fost deosebit de scump. Asta cred ca trebuie sa insemne arta: sa fii adus in situatia in care banul nu mai are nici o valoare, nu sa privesti o opera de arta ca pe o investitie.

Eram gata-gata sa abandonez putin dezamagit subiectul, insa (traiasca Internet-ul) am descoperit si un alt interviu de-al artistului, care mi-a placut mai mult (http://www.geocities.com/cortodox/arhiva/2003/01/interviu.htm). Iata un mic fragment:


Mos Craciun... Cum il vedeti pe Mos Craciun, domnule Dumitrescu?


Mos Craciun as zice ca este vip-ul vip-urilor religiozitatii poporane. E greu sa-l deosebesti uneori de Sfintul Nicolae, care aduce si el daruri in ghetute. Pare ca Mos Craciun e mai bine „instalat” economic, fiindca aduce cantitati mai mari de daruri, dar eu niciodata n-am putut sa-i separ foarte tare. Mos Craciun este un vip poporan de prima calitate, care are o capacitate extraordinara, asa basmos cum este, de increstinare precoce. Copil fiind, devii crestin din multe pricini, dar si datorita lui Mos Craciun. Din acest motiv, luminarea inainte de vreme a copiilor de catre parinti in legatura cu Mos Craciun mi se pare un viol in toata regula. Ne putem aduce aminte de noi, de momentul in care ne-am prins ca Mos Craciun nu este, de fapt, sau, daca este, actioneaza prin parinti. Pai, am ascuns asta nu stiu cit timp, ne-am facut ca nu vedem! Ne-am asociat lui Mos Craciun in pastrarea tainei. In asa fel incit, chiar daca pina la urma e nevazut, daca o fi existind totusi?! Dubiul asta trebuie sa ramina, nu trebuie deloc alungat si nu trebuie sa devenim foarte „destepti” si sa-i siluim pe copiii nostri, spunindu-le: „Draga, sunt prostii, scumpul lu’ tata, tu sa nu crezi in bazaconii de-astea, acestea sunt pentru oamenii lipsiti de instructie si care nu cunosc marile beneficii ale stiintei!”. Astea sunt primele forme de secularizare pe care le poate incasa copilul si ii trebuie mult timp sa se refaca pe urma.
Craciunul e asociat cu pacea, cu familia, cu linistea...
De Craciun, familiile au sansa sa traiasca un moment de pace asumat de toata lumea. Trebuie sa fie pace de Craciun, un Craciun nepasnic este o mizerie! Iar acum, dupa parerea mea, e un Craciun extrem de ingindurat. Cind natiunea cea mai puternica a lumii se vaccineaza masiv de variola, ce Craciun o sa aiba? Americanul de rind, vaccinat de variola, sarbatorind surizator Craciunul... Nu stiu care e surisul lui. Dupa cum nu stiu cum se impaca pacea Craciunului cu razboiul care se pregateste. Intotdeauna stau si ma gindesc: in ce masura conducatorii de popoare se consulta si cu Domnul cind pun la cale asemenea lucruri?


Mi-au placut si cateva franturi din cartea d-nei Iolanda Malamen, intitulata FELIPE si MARGHERITA.


O replica dubioasa nu însemna mare lucru, dar cum pe vremea aceea se dadeau foarte multe suturi în fund, cineva mai nimerea si câte un obraz la îngramadeala. Plata se facea într-o liniste de tablou nobiliar. "Un teatru trebuie sa aiba regulament de fuctionare. Cu haos si nebunie sântem ai nimanui, conchide Felipe." Ca atare: " Teatrul trebuie ferit de foc, gunoaie, murdarie de câine si de pisica, de nebuni, de felceri care vor sa ia sânge, de femei care stau sa nasca, de sulitasi, cai, magari, carâri, pirati, dezertori, de copii sub zece, de shilozi, de leprosi, de suspecti, de prostituate cu cautatura dulce." Într-o asemenea situatie, azi, chiar sub timpul de sub unghie, salile ar ramâne goale.

Dincolo de dantele , paduchii epocii se ascund în grund si devin licurici cu întepatura globala. Dragostea dintre piticul Felipe, "usier al camerelor prin care umbla sobolanii cu uitatura ciudata" si Margherita, " femeia cu mers de târfa", ciupeste lacrima. Piticul nu are cocoasa, nu presupune amor napraznic, ci simtire si acomodare. Margherita cu mirosul bordelului în nas, descopera relatia cu nunta. O fericire subtire, de borangic, dar fericire. Marea reusita a Iolandei consta în ploaia de atmosfera. Nume proprii, tablouri autentice, grile de epoca, nimic neo, totul cripto. O duioasa amagire în cautarea lui Dumnezeu.



Cu siguranta ca "stiintificii" trebuie sa se aplece mai mult spre cultura !


Back to top
 
 
IP Logged
 
Mihnea Bostina
YaBB Newbies
*
Offline



Posts: 2
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #38 - Nov 1st, 2004 at 10:20am
 
Toata lumea se simte agresata de vehemnta prostului gust. Intr-adevar acesta are capacitatea sa umple intreg spatiul. Sa se faca simtit cu ochii, cu urechile, cu nasul, cu pielea… Incepe sa te locuiasca!
Ceea ce aparent deranjeaza la Sorin Dumitrescu si la alti intelectuali cu fata si prestanta publica, este un soi de divort intre statutul de artist – presupunand vietuierea intr-un strat superior, intangibil, doar sugerabil noua, muritorilor de rand – si iesirile citadine, de cetatean angajat. In cazul particular al lui S.D.,  cred ca figura sa civica ii da insa dreptul sa fie intrigat.
Oamenii ca el traiesc uman, in sensul cel mai tandru cu putinta. Isi exerseaza sensibilitatea, atentia si inteligenta, cum altii isi folosesc muschii, nervii si injuriile. Dupa care incearca sa ii considere si pe ceilalti deplin umani.
Faptul ca impartim acelasi biotop cu ‘toapele’, cum le numeste S.D., nu implica nici o comparatie ulterioara. Faptul ca apartinem inca aceleiasi specii, ca platim aceleasi taxe sau votam aceiasi presedinti este una dintre co-ironiile biologiei, economiei si istoriei, cu care trebuie sa invatam sa traim.
Nu putem sa reprosam indiferenta financiara  unei forme de viata cu care nu avem nimic in comun. Sa nu ne lasam inselati de faptul ca aratam la fel.
‘Stiintificii’ au invatat sa traiasca cu orgoliul marginalitatii lor, in timp ce ‘umanistii’ trebuie sa penduleze mereu intre o ‘capatatio benevolentiae’ si demnitea stratosferei. Chiar daca nici economic, nici epistemologic, nici social comparatia nu functioneaza prea departe, cred ca toti au de invatat ceva de la ceilalti.
Back to top
 
 
IP Logged
 
vasile
YaBB Newbies
*
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #39 - Nov 2nd, 2004 at 4:07am
 
        Stimate domnule Hurduc,

nu inteleg si nu voi intelege niciodata persoanele care acuza pe unii si pe altii de prozelitism. Este de neinteles pentru mine cum un om ca dumneavoastra care da impresia de om cult poate sa scrie asa ceva. Nu inteleg domnule ?! Poate ca revista "Idei in Dialog" nu corespunde in totalitate directiei de gandire a dumneavoastra, insa am senzatia ca sunteti impotriva aparitiei acestei reviste. Nici o revista nu corespunde in totalitate cu gandirea unei persoane insa sunt convins ca in fiecare a-ti gasit cate ceva interesant. .... probabil ca dupa dumneavoastra ar trebui interzise toate acele publicatii ce nu se suprapun ideilor dumneavoastra ori in acest caz ...... evident ne indreptam spre totalitarism.........de unde am venit.......
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #40 - Nov 2nd, 2004 at 6:24am
 
Domnule Vasile,

Trebuie sa recunosc faptul ca m-ati surprins total cu mesajul dumneavoastra. Pot accepta ideea de a nu fi total inteles de catre cineva, fie din vina mea (nu am explicat destul de clar lucrurile), fie dintr-o incompatibilitate a sistemelor de gandire. Dar ca sa fiu inteles exact pe dos, nu ma asteptam.
Cred ca nu ati parcurs in totalitatea topicul, pentru ca ati fi vazut chiar din primul meu mesaj faptul ca propuneam deschiderea unor spatii culturale in interiorul universitatilor cu profil tehnic, militam pentru formarea unei culturi publice etc.

Cum puteti afirma in aceste conditii ca as fi impotriva revistei Idei in Dialog ? Daca eram impotriva nu deschideam topicul. Chiar sunt curios ce afirmatii ale mele v-au facut sa trageti o concluzie atat de departe de realitate ?
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #41 - Nov 2nd, 2004 at 11:57am
 
Nicolae,

cred ca la mine se referea dl Vasile. Si cred ca exagereaza putin. De ce m-ar deranja aparitia a inca unei reviste de cultura?  Cat priveste epoca de aur la care se refera dl. Vasile, dansul poate fi linistit, nu sunt eu ala care sa va intorc acolo.

Toate cele bune,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #42 - Nov 2nd, 2004 at 2:14pm
 
Domnule Vasile,

tin sa va multumesc pentru cel mai fain compliment care mi s-a adus in ultimele doua luni, acela c-as da impresia
de-a fi un om cult - sa stiti ca e doar o impresie.

E usor amuzant sa constati ca dvs. stiti ce-am scris dar nu stiti cine-a scris-o, iar eu, desi cunosc c-am scris, nu-mi aduc aminte bine partea cu prozelitii.

Ma acuzati pe nedrept cu privire la revista cu pricina: n-am apucat sa o citesc, n-am vazut vreun site dedicat acelei reviste, n-am cum sa fiu impotriva politicii editoriale.

Pe de alta parte, s-o spun pe-a dreapta, nu sunt un fan al directorului acelei reviste si e clar ca asta transpare printre randuri. Nu-mi ramane decat sa sper ca dvs. intelegeti dreptul meu (de care eu nu pot fi instrainat) de-ami place au ba autorul x sau y.  N-am nici timp si nici interes ca sa argumentez aici lipsa mea de tragere de inima.

Si totusi, la pagina 29 din cartea U. Eco, Pliculetul Minervei, Ed. Humanitas 2004, puteti gasi (articol publicat in 1997) DOGONII.

Faimosul exemplu dat si de Patapievici in mai multe randuri, legat de corectitudinea politica in universitatile americane. Eu nu merg pana acolo incat sa acuz pe vreunul din acesti doi autori ca s-a inspirat l de la celalalt.  Cred mai degraba ca acel exemplu cu DOGONII e originar din chiar USA si e preluat, vad, pana la satzietate (de parca n-ar exista alte exemple pertinente) de catre comentatori din intreaga lume.

Pentru mine  este un alt reflex al unui fenomen mai general, al unei penurii generalizate de idei cu adevarat noi.

Pana la urma, lasand dictionarul la o parte, ce este un om cult, domnule Vasile?  Acceptiunea generala pare a fi: un om citit.

Naturaliter.

Pai nu?

Toate cele bune,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #43 - Nov 13th, 2004 at 8:37am
 

Vineri, 12.11.2004 am avut ocazia sa ascult in aula Universitatii « A.I.Cuza » o conferinta deosebit de interesanta, sustinuta la Iasi de catre d-l. H. R. Patapievici. Conferinta s-a numit « Ochii Beatricei – cum arata cu adevarat lumea lui Dante ? ». Cu aceasta ocazie am putut face cunostinta cu un concept nou pentru mine, conform caruia lumea « vazutelor » si cea a « nevazutelor » asa cum sunt ele denumite in Biblie, formeaza de fapt o hipersfera (un spatiu cu 4 dimensiuni), ceea ce ar si corespunde de fapt cu forma Universului. In mod surprinzator, Dante a reusit sa anticipeze in Divina Comedie, tocmai acest mod de organizare al Universului sub forma unei hipersfere. Toate revelatiile pe care le-a avut Dante in cursul drumului catre Paradis, au fost posibile prin « oglinda » reprezentata de ochii Beatricei. Apogeul drumului, il constituie momentul trecerii din lumea Vazutelor in cea a Nevazutelor, atunci cand Dante ar fi trebuit sa-l zareasca pe Dumnezeu. Momentul trecerii din spatiul tridimensional, in cel teradimensional, este insotit insa de o noua revelatie: Dante intelege brusc toata lumea nevazutelor, dar sistemul sau de gandire nu are capacitatea de a genera imaginea a ceea ce vede. Modelul hipersferei este acela a doua sfere tangente simultan in toate punctele lor si de aceea in momentul trecerii in hiperspatiu vei putea fi prezent simultan in toate punctele acestuia.

Iata un scurt fragment din cartea scrisa de H. R. Patapievici si care poartea numele de Ochii Beatricei:

Umberto Eco a afirmat candva ca posteritatea lui Dante este destul de ciudata, intrucat toata lumea pretuieste in mod absolut Infernul, cu moderatie Purgatoriul si aproape deloc Paradisul – aceasta este si partea cea mai putin citita din capodopera dantesca. La intrebarea de ce este asa, Eco a raspuns cu observatia sagace ca noi traim intr-o lume care a pastrat toate codurile infernului, ceea ce explica de ce putem foarte bine pricepe toate emotiile lumilor infernale, dar care, pentru ca a pierdut codurile paradisului, nu mai poate pricepe emotiile paradiziace – si din aceasta cauza Paradisul ne apare ca fiind descarnat, plictisitor si rotindu-se in gol.
Este profund fals ! Paradisul este realmente cea mai frumoasa parte din Divina Comedie. Fireste, pentru asta trebuie sa ai emotii proprii aspiratiilor paradiziace, adica sa posezi simturi paradiziace ! Noi, pretuid doar excelenta Infernului, dovedim de fapt ca mai posedam in chip firesc numai o senzorialitate infernala.
Lumea lui Dante era o lume care avea de rezolvat o problema pe care noi modernii am inlaturat-o. Ei aveau de reconciliat o imagine stiintifica a lumii, care era greaca, pagana si materialista, cu o exigenta absoluta, care venea din certitudinea Revelatiei. Pentru medievali existau si Ratiunea si Revelatia si lumea simturilor si Dumnezeu. Existau si partea de lume centrata pe Pamant si partea de lume centrata pe Dumnezeu, si vazutele si nevazutele. Nu le era usor sa concilieze aceste lumi, dar traiau in aceasta tensiune si partea din fertilitatea extraordinara a culturii medievale vine din faptul ca au reusit sa traiasca aceasta tensiune la o altitudine intelectuala care noua, oameni care am optat numai pentru partea din stanga imaginii, ne scapa aproape in intregime. Noi am inlaturat complet partea din dreapta a lumii si, de aceea , suntem capabili numai de creativitatea vazutelor, fiind aproape complet lipsiti de sursa de creativitate a nevazutelor. Traim amputati.
Luati aimnte ! – de cand traim doar cu vazutele, ochii Beatricei s-au inchis. De care ochi ne vom mai putea agata privirea ? In ce privire ne vom mai putea ancora ?
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #44 - Nov 13th, 2004 at 11:53am
 
Apocalipsa, 6, 3:

"Nu vatamati pamantul, nici marea, nici copacii, pana nu vom pune pecetea pe fruntea robilor Dumnezeului nostru."

Apocalipsa, 6,4:

"Si am auzit numarul celor care fusesera pecetluiti: o suta patruzeci si patru de mii, pecetluiti din toate semintiile fiilor lui Israel:"

******************************************

In aceste conditii, cu numarul acesta atat de mic de alesi, pe mine nu ma mira observatia lui Eco.

Parerea mea e ca daca noi putem sa-i acordam lui Dante poetul credit pentru a fi putut avea revelatia Paradisului, o putem atunci face si-n cazul iluminatului Ioan pentru viziunea avuta-n Patmos.

O ultima remarca: ochii Beatricei nu sunt inchisi si nu se vor inchide niciodata, pentru ca iubirea nu tine cont de metafore.

Toate cele bune,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #45 - Nov 20th, 2004 at 8:38am
 
Poate ar fi interesant de discutat asupra relatiei dintre Universul lui Dante, avand forma unei hipersfere si teoria haosului, aplicata sistemelor complexe. Avand in vedere faptul ca Universul este un sistem dinamic complex, putem incerca descompunerea sa in subsisteme, in conformitate cu teoria fractalilor si sa incercam identificarea legitatilor care guverneaza dezvoltarea fiecarui fractal. Pentru aceasta ar trebui sa avem insa o viziune „uniforma” asupra lumii inconjuratoare, cum ar fi spre exemplu viziunea energetica. Daca am presupune faptul ca obiectele din jurul nostru nu sunt obiecte materiale, ci doar „entitati energetice” structurate dupa legi diferite (pe care deocamdata nu le cunoastem) poate Universul ar fi mai usor de explicat.
„Lumea lui Dante” avea de fapt o viziune a Universului mai uniforma din punct de vedere compozitional (pe care noi nu o mai avem acum) considerand ca fiecare obiect, indiferent de dimensiunea sa, este compus din cele 4 elemente de baza: pamant, apa, aer si foc. Stiinta moderna priveste, asa cum spunea H. Patapievici, prea mult in jos si prea putin in sus, spre Cerul Empireu. Cred ca suntem in situatia descrisa de Erwin Chargaff (cel care a descoperit modul de cuplare al adeninei cu timina si guaninei cu citozina in lantul ADN) si care spunea ca rolul stiintei nu este acela de a destrama „tapiteria” lumii, pentru a-i extrage firele si a le analiza culoarea; rolul stiintei este acela de a „vedea” imaginile de pe tapiterie.
Exista astfel in natura o multitudine de sisteme minerale, vegetale sau animale care respecta, cel putin din punct de vedere geometric, modul de dezvoltare al unui fractal: frunze, copaci, am vazut chiar si fractalul inimii (http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/fractals/images/heart.html) etc.
Ce interesant ar fi sa putem genera fractalul inimii nu doar din punct de vedere geometric, ci si energetic ! Si apoi mergand pe urma lui Dante spre Cerul Empireu, sa descoperim fractalul Lunii, al Soarelui, al Cerului Cristalin..... si poate chiar si fractalul Beatricei (de vreme ce exista deja fractalul Julia)! De ce sa aplicam teoria Fractalilor ? Pentru ca ei ne pot ajuta sa generam hipersfera.
De altfel exista multe asemanari intre soarta omului, teoria haosului si modul de generare al unui fractal. Viata unui om poate fi asemanata cu un labirint, in care vei intalni o succesiune de „intersectii” in care trebuie sa decizi asupra traseului pe care urmeaza sa-l alegi. Esti pus permanent in fata unor „bifurcatii” si obligat sa alegi. In mod similar, un sistem dinamic complex ajuns in stare de instabilitate se va bifurca, generand ceea ce superb este numit „muchia haosului”. De fapt, putem presupune ca urmam permanent un traseu situat pe muchia haosului, aceste bifurcari succesive putand duce pana la urma la „samburele” fractalului, la ochii Beatricei. Cine intelege principiul labirintului, si reuseste sa se mentina pe muchia haosului, poate avea sansa de a trece in cea de a patra dimensiune, poate gasi ochii Beatricei.
Multi insa ametesc mergand permanent pe muchia haosului si dezamagiti sau obositi abandoneaza drumul si se prabusesc in gol, asa cum in urma cu milenii, cel mai frumos inger, Lucifer, s-a prabusit din Pardis.



Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #46 - Nov 20th, 2004 at 10:10am
 
Nicolae,

asta-i genul de compunere pe care eu vreau sa-l evit.
Tipic "cunoasterii paradiziace" promovata de Patapiecivi
cu o ardoare demna de o cauza un pic mai solida.

Hipersfere, fractali, Dante, la gramada.  Nostalgia aerului, pamantului focului si apei vechilor greci. Muzica sferelor si solidelor platoniciene. Reducerea la un numar mic de legi fundamentale. Explicarea prin UNU. Incercarea de-a cunoaste TOT, plecarea din Paradis.

Cu toate ca nu intelegem ce inseamna TOT, nu intelegem
bine ce inseamna "cunoastere", habar n-avem ce e aia Paradis.

Hai s-o spunem odata si-o data pe-a dreapta: omul (ma refer aici la el generic) nu e unidimensional. Si-a creat unelte de gandire potrivit problemelor care se ivesc si le aplica dupa cum se cade.

Intr-un fel se ataca problemele vizibilului, intr-alt fel cele ale invizibilului. Incercarile de-a le lua in devalmasie au dat pana acum gres.

Patapievici reproseaza "stiintificilor" tocmai faptul ca gandesc stiintific, uitand ca gandirea sa-i zicem stiintifica se aplica strict la ale vizibilului, palpabilului, la ale cele acesibile prin simturi  (fie simturile si ajutate de aparate).

STRICT. "Stiintificii" ca sa le spunem astfel, se ocupa cu ale stiintei, cu alea inferioare. Si tot efortul lui Patapievici cade in gol tocmai pentru ca ei, "stiintificii"
isi asuma clar si deschis lipsa de competenta in ale CERULUI.

Pentru chestia asta, doar pentru chestia asta, Patapievici ii rastigneste , merge pana acolo incat sa puna problema inferioritatii gandirii "stiintifice" fata cu gandirea "paradisiaca".

O dovada pentru mine, ca desi a citit mult, a citit cam degeaba.

Asta pentru ca e o observatie de bun simt: daca cineva iti spune ca e tamplar, n-ai dreptul sa-l acuzi ca nu taie
bara de fier cu drujba. Iar daca-ti spune ca *in mod profesional* nu e interesat de taierea cu drujba a barei de fier, lasa-l in pace: va folosi acasa, in intimitate, bomfaierul pentru a taia barele de fier care-i vor pune probleme.

Daca chiar vrem sa fim rautaciosi, problema se pune si in felul urmator si anume: sunt destui ca Patapievici, interesati in a taia bara de fier.  Spuneti-ne NOUA ce-ati facut pana acum, de trei mii de ani incoace, ce-ati reusit in afara de-a ne spune de fiecare data ca ati avut iluminari care nu se pot descrie in cuvinte.

Diferenta dintre noi e ca noi nu suntem rautaciosi si nu scriem nenumarate carti pe aceasta tema. Contrar celor afirmate de Patapievici, "stiintificii" sunt cei fara orgoliu.

Ei sunt cei care-si recunosc deschis incompetenta in ale CERULUI si merg cu smerenia pana acolo incat refuza sa se implice-n astfel de discutii pentru ca recunosc faptul ca *n-au instrumentele necesare*.

Filosoful nostru, in schimb, n-are inhibitii. Merge pana acolo incat de repetate ori incearca sa ne spuna ca (sic!)
"cu ratiunea incerc sa-l cunosc pe Dumnezeu" - poate ca citatul nu e chiar exact, dar sensul e chiar asta.

Ei bine, daca asta vine de la un credincios ortodox ardent (cum vad ca vrea sa fie considerat), eu i-as spune doar atat: faceti  bine si mai cititi oleaca Biblia, care-ar trebui sa fie cartea dvs. de capatai in acest rol asumat . 

Domnilor, cu religia nu poti juca un joc elegant, de salon, cu care sa impresionezi cucoanele. Ori esti credincios ortodox (si atunci o urmezi in litera), ori te lasi de jocul asta si te apuci de altele.

Nu-ti place ca Biblia e impotriva homosexualilor? Nu esti credincios. Cu cele divine nu te poti juca. Ori la bal, ori la spital. 

Si, de fapt, aici e crucea problemei, ca sa fiu foarte clar: nu poti face balet si  pe podea si pe plafon, TREBUIE SA
ALEGI. Eu ii admir pe cei care aleg (oricum ar alege ei) si-i ignor pe cei "calduti"; astia, cum ne spunea Iisus, n-au loc printre cei 144000...

Nu-mi ramane decat sa sper ca am fost foarte bine inteles.

Toate cele bune,

Nea Marin




Back to top
 
 
IP Logged
 
cultura
YaBB Newbies
*
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #47 - Nov 20th, 2004 at 12:01pm
 
Ca tot vorbim de idei si dialoage, citesc in ziar azi si ma minunez:

Adevarul, 20/11/2004

GAUDEAMUS 2004

Presedinti la targ
Ion Iliescu a facut "baie de carti"

Daca sirul politicienilor a fost deschis de ministrul Ionel Blanculescu, care a ratacit prin targ, probabil cu intentia de a combate pirateria din lumea editoriala, "greul zilei" a fost presedintele Ion Iliescu. Timp de trei ore, acesta, impreuna cu numerosii sai bodyguarzi, a rascolit targul, alternand baile de multime cu lansarile propriilor carti si cu sedintele de autografe.


Totusi, motivul declarat al vizitei presedintelui l-a constituit cele doua lansari ale unor carti ce-l au ca autor. Prima lansare, ce a beneficiat de prezentarea elogioasa a lui Adrian Severin, a fost a cartii "Social-democratia si globalizarea. Solutii social-democrate pentru o ordine globala", aparuta la editura MondoMedia a Institutului "Ovidiu Sincai". Alaturi de Iliescu, volumul ii are drept coautori pe doi lideri social-democrati europeni: Poul Nyrup Rasmussen si Christoph Zoepel. Dupa aceasta, intregul alai de ziaristi, simpatizanti si bodyguarzi s-a mutat intr-o alta sala, pentru a asista la cea de-
a doua lansare a versiunilor in engleza si franceza a cartii "Marele soc din finalul unui secol scurt. Ion Iliescu in dialog cu Vladimir Tismaneanu".
In timp ce versiunea in engleza a aparut de cateva luni la Editura Columbia University
, cea franceza are doar 4 zile, a aparut la editura "Rocher" si beneficiaza de prefata lui Thierry de Montbrial.
Ambele volume au fost elogios prezentate de Augustin Buzura, presedintele Institutului Cultural Roman
, si de Eugen Simion, presedintele Academiei Romane. Desi acesta din urma a apreciat ca nu ar trebui sa se afle acolo, pentru ca presedintele Academiei nu face politica, si-a justificat prezenta prin aprecierea pe care i-o poarta autorului Ion Iliescu, pe care l-a cunoscut inca din timpul miscarilor studentesti importante din '56.

In final, dupa o noua sedinta de autografe, alaiul prezidential a parasit targul, trecand pe langa fostul presedinte Emil Constantinescu, ce cumpara, singur, ignorat de lume, carti de la unul din standuri.

------------------------------------------------------------------------

Iete-teeeee!

Cica cartea de idei (nu scuzati cacofonia) a fost publicata in SUA ! Pacalicilor, nu cumva de editura ICR ? Ia uitati-va pe

http://www.icr.ro/romana/editura.html

la rubrica Semnal editorial

Ce vedem acolo ?

Ion Iliescu in dialogue with Vladimir Tismaneanu on Communism, Post-communism and Democracy, The great shock at the end of a short century.
Introduction by Dr. Peter Gross
527 p., Format 14,7 x 20,5, ISBN 0-88033-550, Pret: 300.000 lei

Cartea de dialoguri dintre presedintele Ion Iliescu si politologul Vladimir Tismaneanu a fost evenimentul editorial al anului, mai ales prin pasionanta dezbatere publica pe care a generat-o.
V. Tismaneanu, profesor de stiinte politice la Universitatea din Maryland si director al Centrului de Studiu al Societatilor Post-comuniste, a dorit sa puna în discutie, pentru o mai buna întelegere, un fenomen din istoria recenta – comunismul, protagonistii, cauzele si urmarile acestuia. Recenta lansare în limba engleza a Marelui soc va duce la cresterea gradului de interes international fata de transformarile politice din România.

Daca va uitati la coperta

...
http://www.icr.ro/imagini/editura/iliescu.jpg

veti vedea ca cartea este numai distribuita de Columbia University !

Nu-i nimic de mirare ! Iata ce scrie pe situl ICR

http://www.icr.ro/romana/despre.html

Institutul Cultural Român a luat fiinta în august 2003 prin reorganizarea Fundatiei Culturale Române si a Editurii Fundatiei Culturale Române. Institutie publica sub autoritatea presedintelui României, înfiintata în baza legii nr. 356/2003, ICR a fost construit pe fundamentul solid al unei organizatii cu experienta de peste un deceniu în domeniul promovarii peste hotare a culturii române. Institutul amplifica si diversifica activitatea acestuia, punând accent pe stimularea creatiei autohtone, a tinerelor talente, pe promovarea culturii si civilizatiei românesti în lume si integrarea valorilor noastre în patrimoniul cultural universal. Nu în ultimul rând, Institutul Cultural Român asigura pastrarea unei legaturi vii cu românii de pretutindeni, din jurul frontierelor noastre, ca si cu cei din diaspora, în vederea conservarii identitatii lor culturale.

E clar cine a platit tiparirea ? Sa nu ne miram nici ca Buzura elogiaza cartea ! Are o mica datorie, este doar presedintele ICR !

In concluzie, nea Ilici isi publica ideile foarte personale pe banii unei edituri ce depinde de o institutie publica aflata sub autoritatea sa !

Da' nu conteaza, Jean boxeaza ! Si dialogul ideilor continua in toate limbile !

Cit despre Emilica,

"Sic tranzistor Gloria ..."

Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: IDEI IN DIALOG
Reply #48 - Nov 22nd, 2004 at 7:42am
 
Nea Marine,

Ma bucur pentru faptul ca am reusit sa te provoc la aceasta discutie. Se pare insa ca am sa ma transform pentru inceput intr-un fel de avocat al d-lui Patapievici. Nu sunt convins ca l-ai judecat bine. In primul rand, comentariile referitoare la teoria fractalilor si teoria hoasului sunt ale mele. D-l Patapievici s-a referit in conferinta sa doar la ideea organizarii Universului sub forma unei hipersfere, idee care apare si in Divina Comedie. Altfel spus, eu sunt vinovat de „amestecarea” tuturor acestor concepte si nu el.  
Nu stiu de ce crezi ca Patapievici incearca sa « umileasca » pe stiintifici. Eu cred ca intentia sa nu este decat de a insista asupra celei de a patra dimensiuni a Universului, care poate a fost neglijata in ultima vreme. A fost o surpriza pentru mine faptul ca in conferinta sa, Patapievici il prezinta pe Dante ca pe un stiintific si nu ca pe un umanist. Si a subliniat faptul ca tocmai aceasta particularitate i-a permis sa aiba o viziune deosebita asupra Universului. Daca acceptam ideea organizarii Universului sub forma unei hipersfere trebuie sa tinem cont de existenta celor doua sfere tangente in toate punctele lor : lumea terestra si lumea celesta. Nu se poate pune problema inferioritatii sau superioritatii unui anumit sistem de gandire, prin faptul ca privesti doar una sau alta dintre sfere, atata timp cat nu suntem detinatorii adevarului absolut. Noi nu facem altceva decat sa cautam acest adevar. Oricare « algoritm de cautare » poate fi la fel de bun, atata timp cat nu avem nici o idee despre « directia de cautare » si distanta fata de « tinta ».
Ce alte « instrumente » in afara « gandirii » le trebuie stiintificilor pentru a intelege existenta celei de-a patra dimensiuni ? Ce « instrumente » a avut la indemana Einstein pentru a emite teoria relativitatii ? Tot el a discutat despre curbarea spatiului si a luminii, inainte ca sondele spatiale sa ne transmita informatii despre forma sferica a Universului.
Nu cred ca a-ti dori sa intelegi cat mai mult din cele ce te inconjoara reprezinta o « lipsa de smerenie ». La Dumnezeu poti ajunge in doua moduri: acceptand existenta Sa ca pe o Lege, sau prin cunoastere. Poate Paradisul nu inseamna altceva decat cunoasterea, chiar daca nu putem defini foarte exact aceste notiuni. Faptul ca nu putem defini materia sau energia, nu ne-a impiedecat deloc sa ne construim diferite sisteme de interpretare a Universului, sisteme carora le lipseste de fapt « temelia » (pentru ca nu avem definitii ale materiei si energiei). Cocentrandu-ne atentia doar asupra unei singure sfere (cea terestra) si nevand indrazneala sa privim si catre cea de a doua, nu ne aflam cumva exact in situatia destramarii si analizei tapiteriei, fara a fi capabili sa-i vedem imaginile ? De altfel, cred ca multe informatii si teorii cu caracter stiintific, se suprapun perfect in acest moment cu anumite concepte religioase. Nu cred ca trebuie sa ne fie frica sa ne apropiem de Dumnezeu prin cunoastere.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
Ex Member
*****


I love YaBB 1G - SP1!

Gender: male
Re: IDEI IN DIALOG
Reply #49 - Nov 22nd, 2004 at 10:13am
 
Vad c-am fost bine inteles, Nicolae. La compunerea ta ma referam.

Retine ca mare parte din discursul tau de mai sus e urmare a lui "Daca acceptam ...".  Iar eu, fiind sensibil la "daca, atunci" stiu sigur ca doar daca acel "daca"
e valabil putem trage concluzii.

Deocamdata, acel "daca" al tau (sau al cui o fi) nu e nimic, absolut nimic mai mult decat o figura de stil.

Patapievici acuza explicit in cartea lui "Omul recent"
-o carte buna, dupa parerea mea, te irita-n asemenea masura cu luarea dupa ureche a multor chestii incat esti tentat sa scrii o alta carte intreaga (plictisitoare) doar pentru a-l putea desfiinta punct cu punct. Mission impossible, o misiune de fapt derizorie, nu merita sa ne batem capu'. Acuza pe "stiintifici" ca-si folosesc sagacitatea in atacarea acestor probleme mundane, care tin de periferic, care nu tin de "Fiinta" (identificata, evident, cu Dumnezeu).

Am elaborat, cred eu, destul in mesajul meu anterior asupra acestei pozitii.

Eu impart pe cei care-si dau cu parerea in  doua categorii:

a) cei care iau o chestie banala, de bun simt, si-o transforma intr-o chestie extrem de complicata, folosindu-se-n acest scop de carti intregi (de pe urma carora te alegi, daca e cazul, cu placerea scriiturii - pentru mine nu e cazul lui Patapievici, care scrie cam smucit) si

b) cei pe care-i respect, cei care ofera solutii simple problemelor aparent insolubile. Poti sa-i numesti genii daca vrei, e un apelativ la fel de bun ca oricare altul.

Punctul a) se refera oblic si la faptul de-a publica o (noua) carte intreaga despre nevoia de discernamant.

Stii ce scria U. Eco - un autor foarte  respectabil din punctul meu de vedere? Scria ca e de prost gust sa scrii despre chestii BANALE. Ca n-are rost sa scrii ca e un lucru rau sa furi sau sa ucizi , sau ca avem nevoie de politicieni onesti . Cu asta-i de acord (mai) toata lumea.

Cine nu e convins de nevoia de discernamant? Poate nefericitii cu tare mintale, dar ei nu-l citesc Patapievici.

N-am citit cartea, sunt convins ca sunt multe argumente
interesante acolo. Plec doar de la titlu si de la reclamele pe care le-am putut citi pe internet.

Fara sa fi citit cartea, eu ma intreb: ce fel de discernamant? Cu D mare, acela care te ajuta-n toate? Ei bine, asa ceva nu exista. Poti avea un discernamant aproape infailibil in domeniul tau stramt si sa faci gafe (vrei sa-ti dau mia de exemple pe care o am?) jenante
in momentul in care te bagi unde nu-ti fierbe oala.

Discernamantul vine cu anii de experienta si cu contactul intim cu anumite "obiecte" (fie ele chiar si fiinte omenesti). Vine doar prin munca sustinuta. I se mai spune si fler, iar flerul nu e ceva generalizat. Doar cei carora li se pare ca se pricep la toate (romanii sunt probabil pe un loc fruntash) cred ca au discernamant sa-i zicem generalizat. Girafa asta nu exista.

Toate cele bune,

Nea Marin







Back to top
 
 
IP Logged
 
Pages: 1 2 3 4 ... 23
(Moderators: AlexA, , Eugen Stamate)