Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board
 
Visit YaBB today Wink


Pages: 1 2 3 ... 61
Politica Romaniei in cercetare si educatie (II) (Read 214323 times)
nicolae_hurduc
Ex Member


Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Feb 11th, 2006 at 8:40am
 
Stimati colegi,

Deschid un nou topic referitor la politica pe care Romania o duce in domeniile cercetarii si educatiei, avand in vedere faptul ca precedentul are deja dimensiuni mari si incepe sa devina greu operabil.
Prima interventie se refera la comentariul din Cotidianul, pe marginea discursului Presedintelui Bush referitor la Starea Natiunii.

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=44&art=9015&cHash=91e0c19fbe#

Bush si starea ratiunii


Intentia presedintelui Bush este ca fondurile federale alocate cresterii competitivitatii globale, mai cu seama in domeniul stiintelor exacte, sa creasca vertiginos. Planul concret este de a aloca direct din buget 50 de miliarde de dolari in urmatorii 10 ani si, aditional, de a acorda scutiri de taxe de aproximativ 90 de miliarde companiilor. Banii se vor da pentru cercetarea si educatia in domenii prioritare ca matematica si fizica. Bush vrea o crestere a competitivitatii in primul rind prin cresterea rigurozitatii si calitatii pregatirii, nu numai in universitati, ci mai ales in Scoala medie prin dezvoltarea unui nou corp didactic de minimum 70.000 de profesori de liceu!

Daca programul se va aplica, daca aceste masuri vor fi luate asa cum a propus presedintele Bush, daca vor avea efectul scontat, ramine de vazut, dar un lucru este indiscutabil: America si-a dat seama ca scazind calitatea educatiei si a cercetarii in domeniile stiintelor exacte, adica taman in cele care stau la baza tehnologiei mileniului de abia inceput, nu a facut decit sa devina vulnerabila. Aceasta pentru ca societatea actuala nu mai este o societate industriala, ci una bazata in principal pe cunoastere, iar un numar limitat de oameni valorosi si extrem de bine educati pot face, cum se spune, diferenta.
Marin Alexe, Institutul Max Planck-Halle



Aproape ca nu mai este nevoie de comentarii suplimentare.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Bolognia
Junior Member
**
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 67
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #1 - Feb 16th, 2006 at 1:18pm
 
Record european



Romania are cei mai multi absolventi de medicina dentara 
Luni 13 Februarie 2006


Romania ocupa primul loc in Europa la numarul de absolventi de medicina dentara, a afirmat Rodica Aldica, vicepresedinte al Colegiului Medicilor Dentisti din Romania. Acest lucru nu inseamna si calitate a serviciilor medicale, in opinia Rodicai Aldica. Stomatologii sunt tentati sa micsoreze pretul serviciilor oferite, pentru ca se inregistreaza o mare concurenta. Pentru ca tarifele scad, medicii nu pot achizitiona aparatura si materiale sanitare de calitate. "O data cu intrarea Romaniei in UE, medicilor stomatologi le va fi foarte greu, pentru ca nu vor putea indeplini conditiile impuse pentru desfasurarea activitatii la standarde ridicate", a precizat Rodica Aldica.
In fiecare an, Romania are intre 1500 si 1600 de absolventi de medicina dentara, in timp ce, inainte de 1990, numarul acestora era de aproximativ 200. Ministerul Educatiei si Cercetarii ar trebui sa impuna un numar mai mic de locuri pe care sa le scoata la concurs la facultatile de profil, pentru a scadea numarul de absolventi.

http://www.romanialibera.ro/editie/index.php?url=articol&tabel=z13022006&idx=38
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #2 - Feb 21st, 2006 at 1:15pm
 
O declaratie foarte interesanta a Ministrului Educatiei:

http://www.gandul.info/2006-02-21/actual/autonomia_universitara


"Poate este nevoie sa trecem de la finantarea pe student echivalent la finantarea diferentiata pe universitati, având în vedere performantele acestora. Finantarea pe student a fost un succes la timpul ei, dar acum are un caracter inflationist ” spunea, ieri, ministrul Educatiei, Mihail Hardau, prezentând aceasta perspectiva ca una menita sa asigure o mai mare competitivitate sistemului national de învatamânt, învatamântului superior, în conditiile deschiderii pietei educationale din România, provocata de aderarea la UE. Afirmatia a fost facuta în cadrul seminarului organizat de cotidianul „Gândul”, în parteneriat cu Uniunea Universitatilor Particulare din România, ce a avut loc la Crowne Plaza, prima dezbatere publica a proiectului Legii învatamântului superior.

Sunt absolut de acord cu opinia enuntata mai sus. Goana dupa studenti, pentru a obtine o finantare cat mai mare, a dus la o scadere evidenta a calitatii actului didactic. In acest sens, mega-universitatile cu cate 30-40.000 de studenti, sunt intr-o continua criza de spatiu, atat in ceea ce priveste cazarea, cat si pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii didactice. Lipsa de spatiu duce de multe ori la comasarea de ore, la suprapunerea de activitati etc. Si nu in ultimul rand apare goana dupa normele vacante, care pot rotunji dupa cum bine s-a vazut, bugetul cadrelor didactice, platite in regim supra-prezidential. Asistam astfel la situatii paradoxale, in care profesorii care tin ore si pe scara autobuzelor sau a trenului, dupa ce ca le tin prost din lipsa evidenta de timp, mai sunt si de 5-6 ori mai bine platiti decat colegii lor care desfasoara o activitate normala. Oare de ce Universitatea din Oxford nu are 100.000 de studenti, ca doritori ar cam fi in toata lumea asta ?
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #3 - Mar 2nd, 2006 at 8:50am
 
Celor carora nu le-au placut clasamentele universitare chinezesti, le pot recomanda niste clasamente "made in UK"

The Times Higher World University Rankings 2005

http://www.thes.co.uk/main.aspx

Insa vor avea surpriza sa gaseasca pe locul 15 mondial Universitatea din Beijing.

Nu inteleg ce-o fi in capul capitalistilor astora, pentru ca tot insista cu revistele ISI si cu citarile. 60% din punctajul clasamentelor este acordat pe baza acestor indici. Sunt o multime de lucruri interesante de vazut pe acest sit, inclusiv transparenta salariilor cadrelor didactice. Poate se uita cineva din ministerul nostru la cati bani se aloca per student si cam cum stau lucrurile in cercetarea adevarata.

In comparatie cu politica MEdC "made in Romania" pot sa va aduc la cunostinta ca de doua saptamani la UTIasi incalzirea functioneaza in regim de avarie, pentru ca nu sunt bani pentru plata utilitatilor. MEdC a socotit (folosind un ABAC Pentium 0,00004) ca in conditiile in care costul acestora a crescut cu vreo 40% in 2006, poate micsora bugetul universitatilor, asa incat UTI primeste cu 6 miliarde/luna mai putin decat anul trecut. Acum va scriu dintr-un birou in care sunt 12 grade Celsius (este adevarat cu plus). In amfiteatre avem numai 8 grade (din fericire nu Kelvin). Iar pe luna februarie, salariile cadrelor didactice sunt acoperite intr-o proportie de 60%.

HAI INTEGRAREEEEEE !
Back to top
 
 
IP Logged
 
Eugen_Brailoiu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 909
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #4 - Mar 2nd, 2006 at 9:50pm
 
Quote:
Celor carora nu le-au placut clasamentele universitare chinezesti, le pot recomanda niste clasamente "made in UK"

The Times Higher World University Rankings 2005

http://www.thes.co.uk/main.aspx

Insa vor avea surpriza sa gaseasca pe locul 15 mondial Universitatea din Beijing.

Nu inteleg ce-o fi in capul capitalistilor astora, pentru ca tot insista cu revistele ISI si cu citarile. 60% din punctajul clasamentelor este acordat pe baza acestor indici. Sunt o multime de lucruri interesante de vazut pe acest sit, inclusiv transparenta salariilor cadrelor didactice. Poate se uita cineva din ministerul nostru la cati bani se aloca per student si cam cum stau lucrurile in cercetarea adevarata.

In comparatie cu politica MEdC "made in Romania" pot sa va aduc la cunostinta ca de doua saptamani la UTIasi incalzirea functioneaza in regim de avarie, pentru ca nu sunt bani pentru plata utilitatilor. MEdC a socotit (folosind un ABAC Pentium 0,00004) ca in conditiile in care costul acestora a crescut cu vreo 40% in 2006, poate micsora bugetul universitatilor, asa incat UTI primeste cu 6 miliarde/luna mai putin decat anul trecut. Acum va scriu dintr-un birou in care sunt 12 grade Celsius (este adevarat cu plus). In amfiteatre avem numai 8 grade (din fericire nu Kelvin). Iar pe luna februarie, salariile cadrelor didactice sunt acoperite intr-o proportie de 60%.

HAI INTEGRAREEEEEE !


Da Nicolae, dar...

S-a dublat bugetul cercetarii. Normal gestionat de Don' Anton si Don' Dumitrache.... Asa ca in universitatzi "intra" mai multzi bani.  Nu fi cinic si intreaba de criterii  Grin Grin Grin Ca doar nu te-oi fi dat cu imperialistii...

Eugen (B)
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #5 - Mar 7th, 2006 at 6:13am
 
Fratilor e JALE ! S-a terminat cu reforma din educatie !

Aseara am avut ocazia sa-l ascult pe Ministrul Educatiei vorbind (sau mai exact balbaind) timp de vreo 45 minute (in emisiunea domnului Turcescu 100%) despre reforma din educatie. Am ramas pur si simplu STUPEFIAT. Nu mi-am putut inchipui ca o persoana care nu este in stare sa articuleze o fraza de la inceput pana la sfarsit, fara a se poticni de 5 ori, poate ajunge ministru al educatiei. Nu mai vorbesc de imposibilitatea de a lega in mod coerent 2-3 idei.

Ma uitam si nu-mi venea sa cred cum in doua saptamani ministrul nostru isi schimba viziunea despre una dintre marile probleme ale sistemului universitar: Finantarea. Daca in 21 februarie declara in ziarul Gandul "Poate este nevoie sa trecem de la finantarea pe student echivalent la finantarea diferentiata pe universitati, având în vedere performantele acestora. Finantarea pe student a fost un succes la timpul ei, dar acum are un caracter inflationist ”, aseara s-a rasucit cu 180 grade si a spus ca finantarea pe student echivalent este foarte buna si si-a dovedit din plin eficienta. Cum sa faca reforma o persoana care nu are o viziune clara despre modul de finantare din universitati ? Un ministru, inainte de a da interviuri, ar trebui sa aiba destul de limpede in minte ceea ce trebuie facut intr-un proces de reforma. Nu spunem astazi una si maine ne auto-contrazicem.

Senzatia mea dupa aceasta emisiune, este ca am ascultat un om total confuz, care habar nu are ce trebuie sa faca in urmatorii 2-3 ani. Nu mai vorbesc de urmatorii 10-20 ani. Cu siguranta ca in acest moment MEdC este condus de secretarii de stat, consilieri, directori generali si fiecare face ce vrea (sau mai exact ce-l duce mintea). E clar ca avem un ministru de fatada, care nu ar putea sa faca reforma nici macar in gradinite si care va fi devorat de MAFIA din MEdC. Acum inteleg de ce in educatie nu se intampla mai nimic de 4 luni incoace si inteleg si cam ce-o sa se intample cu miliardul de euroi promis educatiei !

Eu am plecat in Congo sa caut un alt ministru ! Stie cineva, oare o mai fi traind Suzana Gadea ?
Back to top
« Last Edit: Mar 7th, 2006 at 8:20am by N/A »  
 
IP Logged
 
sebi77
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 328
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #6 - Mar 7th, 2006 at 6:55am
 
Vineri 3 martie o delegatie a EduCer s-a intalinit la MEdC   cu Ministrul Hardau, din cate  am inteles de la colegii mei nu era deloc "timid" asa  cum a fost aseara... Eu pun pe seama emotiilor ceea ce s-a intamplat!


Back to top
« Last Edit: Mar 7th, 2006 at 7:43am by sebi77 »  
sebi1977ro  
IP Logged
 
sorana
YaBB Newbies
*
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 5
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #7 - Mar 8th, 2006 at 3:07pm
 
ce legatura este intre un ministru si emotii? daca iti stapinesti ideile perfect, uiti ca esti timid. altfel esti un diletant. nu de asta e nevoie. oricum, nu asa se pune problema. relatia cu presa si a aparea in emisiuni televizate pentru a-si expune punctul de vedere intra in atributiile unui ministru. cum poate un astfel de ministru 'emotiv' ( Cry) sa-si impuna punctul de vedere in guvern si la el in parohie, atunci cind e cazul (si e cazul, daca are un punct de vedere...), atit timp cit are emotii sa si-l enunte?
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #8 - Mar 9th, 2006 at 5:47am
 
Am sa fac pe acest topic, unele comentarii pe marginea articolului semnalat azi la "Revista Presei":


Sugativa academica de fonduri europene

http://www.jurnalul.ro/articol_35498/sugativa_academica_de_fonduri_europene.html


In primul rand nu pot sa nu remarc o "coincidenta" cel putin bizara. In momentul in care domnul Oprea este atacat pe motivul refuzului de a-si depune declaratia de avere, hop, apare un articol elogios la adresa manajementului european de la UAIC. Si asta tocmai cand sunt din nou scoase pe tapet povestile cu Sabin Balasa si sutele de mii de euro.

Nu stiu de ce nu se analizeaza niciodata adevaratele cauze ale asa-zisului succes managerial al unor universitati: ESTE VORBA DESPRE O PIATA FALSA,  care a aparut in Romania in contextul degradarii morale la care asistam de 15 ani.
Sa ma explic ! Una dintre cele mai de succes facultati in ultima perioada, nu este alta decat Educatia-fizica si sport. Mult timp a fost un adevarat mister pentru mine, cum de a fost posibil sa se infiinteze forma de invatamant la distanta la o astfel de facultate ? Foarte curand am aflat raspunsul si el este de natura politica. Toti candidatii la functia de primar de comuna, aveau nevoie de o diploma de studii superioare care da bine la CV. Si atunci ce s-au gandit ? Cum poti ajunge "dom' profesor" (nu conteaza ca e de sport) fara sa-ti obosesti cei doi neuroni pe care-i ai ? Te inscrii la IDD (invatamant la distanta) si obtii pe de-a moaca o diploma cu care vei uimi tot satul !  Intr-o forma ceva mai elevata, acelasi lucru se intampla la drept, stiinte economice, geografie etc. Aici insa se inscriu potentialii candidadti la functii de consilieri municipali, judeteni, proprietari de firme, buticuri si specilistii in inginerie financiara. Deja la acest nivel poti obtine si diploma de doctor, eventual direct de pe internet.
Aceasta este de fapt explicatia "succesului menajerial" al diversilor domni rectori care-si permit sa cumpere baloane si sa picteze peretii universitatilor. Sa spunem ca aceasta nu este decat o forma de impozit pe prostia omeneasca si ca in 5-10 ani lucrurile se vor mai limpezi si in clasa politica si in lumea afacerilor si se va termina cumparatul oficial al diplomelor universitare. Insa, ceea ce este grav, e faptul ca in acest context sunt lasate sa moara universitatile care ar trebui sa aiba ceva de spus in mult trambitzata ERA A CUNOASTERII. Cu siguranta ca peste 10 ani nimeni nu-si va mai aduce aminte ca au existat niste "manajeri" cu numele de Oprea, Bocsan, Marga, Burlui, Ioan Mihai sau Biris. Insa catastrofa din educatie o vom resimti cu totii in mod cert. Aceasta rasturnare a ierarhiilor, aceasta promovare continua a incompetentei si oportunismului politic ne costa si ne va costa enorm intr-un viitor nu foarte indepartat. Problema este ca nimeni nu vrea sa vada acest lucru.
Back to top
 
 
IP Logged
 
munteanu
Junior Member
**
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 69
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #9 - Mar 9th, 2006 at 6:12am
 
Quote:
Am sa fac pe acest topic, unele comentarii pe marginea articolului semnalat azi la "Revista Presei":


Sugativa academica de fonduri europene

http://www.jurnalul.ro/articol_35498/sugativa_academica_de_fonduri_europene.html


In primul rand nu pot sa nu remarc o "coincidenta" cel putin bizara. In momentul in care domnul Oprea este atacat pe motivul refuzului de a-si depune declaratia de avere, hop, apare un articol elogios la adresa manajementului european de la UAIC. Si asta tocmai cand sunt din nou scoase pe tapet povestile cu Sabin Balasa si sutele de mii de euro.

Nu stiu de ce nu se analizeaza niciodata adevaratele cauze ale asa-zisului succes managerial al unor universitati: ESTE VORBA DESPRE O PIATA FALSA,  care a aparut in Romania in contextul degradarii morale la care asistam de 15 ani.
Sa ma explic ! Una dintre cele mai de succes facultati in ultima perioada, nu este alta decat Educatia-fizica si sport. Mult timp a fost un adevarat mister pentru mine, cum de a fost posibil sa se infiinteze forma de invatamant la distanta la o astfel de facultate ? Foarte curand am aflat raspunsul si el este de natura politica. Toti candidatii la functia de primar de comuna, aveau nevoie de o diploma de studii superioare care da bine la CV. Si atunci ce s-au gandit ? Cum poti ajunge "dom' profesor" (nu conteaza ca e de sport) fara sa-ti obosesti cei doi neuroni pe care-i ai ? Te inscrii la IDD (invatamant la distanta) si obtii pe de-a moaca o diploma cu care vei uimi tot satul !  Intr-o forma ceva mai elevata, acelasi lucru se intampla la drept, stiinte economice, geografie etc. Aici insa se inscriu potentialii candidadti la functii de consilieri municipali, judeteni, proprietari de firme, buticuri si specilistii in inginerie financiara. Deja la acest nivel poti obtine si diploma de doctor, eventual direct de pe internet.
Aceasta este de fapt explicatia "succesului menajerial" al diversilor domni rectori care-si permit sa cumpere baloane si sa picteze peretii universitatilor. Sa spunem ca aceasta nu este decat o forma de impozit pe prostia omeneasca si ca in 5-10 ani lucrurile se vor mai limpezi si in clasa politica si in lumea afacerilor si se va termina cumparatul oficial al diplomelor universitare. Insa, ceea ce este grav, e faptul ca in acest context sunt lasate sa moara universitatile care ar trebui sa aiba ceva de spus in mult trambitzata ERA A CUNOASTERII. Cu siguranta ca peste 10 ani nimeni nu-si va mai aduce aminte ca au existat niste "manajeri" cu numele de Oprea, Bocsan, Marga, Burlui, Ioan Mihai sau Biris. Insa catastrofa din educatie o vom resimti cu totii in mod cert. Aceasta rasturnare a ierarhiilor, aceasta promovare continua a incompetentei si oportunismului politic ne costa si ne va costa enorm intr-un viitor nu foarte indepartat. Problema este ca nimeni nu vrea sa vada acest lucru.  



Domnule profesor, sinteti olecuta cam rautacios in cele ce scrieti.

Stiind mai bine decit dumneavoastra ce se intimpla in Cuza, voi oferi pentru toti forumistii un supliment de informatii, cu riscul de a fi catalogat "avocatul diavolului". Aceste informatii au insa legatura cu titlul topicului.

Voi incepe prin a aminti cel mai bun lucru pe care l-a facut actualul rector (in opinia mea): a interzis cadrelor didactice din Cuza sa predea la Universitati/Facultati private. Era concurenta neloiala pe fata.

Apoi a incercat sa elimine industria pregatirilor pentru admitere introducind admiterea pe baza de dosare (un model oarecum american, dar cu riscurile de rigoare in implementarea mioritica).

A acordat apoi autonomie bugetara facultatilor din Cuza. Ei, si de aici au inceput de fapt marile discutii si multe atacuri din presa, pentru ca pe noi, romanii ne omoara grija de capra vecinului: de ce profesorul de la economice are salariu mai mare decit cel de la fizica de exemplu, care face cercetare. Nu detaliez acum un astfel de subiect. Eu unul sint de acord cu o astfel de abordare. Eventual domnul Stamate si ceilalti care activeaza in afara RO ne pot confirma/infirma daca la grade egale salariile sint egale.

Repet, cu riscul de a fi catalogat "omul lui Oprea": se vede ceva in Cuza. Ramine ceva in urma lui, incepind de la fatada Universitatii. Dar pentru ca a avut curajul sa faca, ii acord circumstante atenuante. Si pentru ca nu a instrainat patrimoniul Universitatii (cum au facut alti rectori de prin Iasi), iarasi ii acord circumstante atenunate. Ca face si gafe? Sigur, ca da. Si pentru tot ce face/spune rau, va veni intr-o buna zi scadenta.


Back to top
 
 
IP Logged
 
sebi77
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 328
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #10 - Mar 9th, 2006 at 8:42am
 
Apropo de CNCSIS:

http://www.cncsis.ro/PDF/comunicat_cncsis_rev.pdf


Intrebare pt. Dl. Dumitrache:

Ati avut vreun contact cu procurorii Parchetului sector 1 Bucuresti cu privire la acest proiect?


Sesizarea are numarul 330 si a fost depusa in data de 27.02.2006 la Parchetul de pe langa Judecatoria sector 1
Back to top
 
sebi1977ro  
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #11 - Mar 9th, 2006 at 12:30pm
 
Quote:
Repet, cu riscul de a fi catalogat "omul lui Oprea": se vede ceva in Cuza. Ramine ceva in urma lui, incepind de la fatada Universitatii. Dar pentru ca a avut curajul sa faca, ii acord circumstante atenuante. Si pentru ca nu a instrainat patrimoniul Universitatii (cum au facut alti rectori de prin Iasi), iarasi ii acord circumstante atenunate. Ca face si gafe? Sigur, ca da. Si pentru tot ce face/spune rau, va veni intr-o buna zi scadenta. 


Tocmai am venit de la o sedinta, in care am fost informati ca in luna aceasta vom primi doar 65 % din salar si probabil ca asa va fi pana in toamna. Au fost tot felul de discutii referitoare la strategia pe care a avut-o facultatea noastra in ultimii ani si printre altele ni s-a reprosat ca n-am stiut sa ne adaptam cerintelor. N-am vrut sa facem IDD, n-am vrut sa trecem studentii automat dintr-un an in altul si am avut pierderi de studenti echivalenti, n-am vrut sa infiintam sectie de chimie alimentara ca sa putem da certificate de calitate la tot poporul si multe alte tampenii am mai facut. Printre altele ni s-a dat ca exemplu universitatea din Petrosani care a stiu sa se "orienteze" infiintand facultati de drept, stiinte economice si sport.

Parerea mea a fost intotdeauna ca trebuie sa existe niste limite rezonabile de compromis, atunci cand vine in discutie calitatea actului didactic. Pentru ca mi-ati citat cateva dintre performantele domnului Oprea, asa vrea sa va intreb: chiar nu stiti cum se tin orele la facultatile de stiinte economice si de drept, chiar nu stiti ce inseamna IDD la educatie fizica, chiar n-ati auzit despre cartile varate studentilor pe gat si cate si mai cate ? Oare nici domnul Rector nu a auzit ? Stiti cumva ca performantele stiintifice de la UAIC sunt realizate tot de catre cei de la chimie, fizica si matematica, unde la fel ca si la noi nu sunt studenti, nu sunt bani etc.?  Prestigiul stiintfic al UAIC nu e facut nici de cei de la stiinte economice, nici de cei de la drept; poate cei de la sectia de fizica a facultatii de educatie si sport au mai publicat ceva articole ISI, la cate diplome de profesor au dat pana acum.
Sunt sigur ca puteam infiinta si la UTI o facultate de educatie fizica, una de drept si una de stang. Probabil ca daca ne agitam putin, am fi putut organiza si niste cursuri NATO pentru SRI si MApN. Puteam sa dam diplome la tot cartierul. Asa vedeti dumneavoastra viitorul unei universitati ? Eu unul prefer sa iau 65 % din salar. Mult mai greu va fi insa pentru asistenti si sefi de lucrari. Unui asistent ii vor ramane din cele 7 milioane, doar vreo 4.

Dupa cum puteti vedea, MEdC munceste din ras(ha, ha, ha)-puteri, ca sa realizam cat mai rapid standardele de calitate din UE. Eu spun ca e grav daca dintr-o universitate va ramane doar fatada si doi lei de piatra + un balon.

Vreau sa fiu bine inteles. Poate ca aveti dreptate ca am fost cam rautacios in interventia anterioara, insa pentru mine, Universitatea "A.I.Cuza" din Iasi in calitatea sa de cea mai veche universitatea din tara, trebuie sa reprezinte un model de exigenta si standarde de calitate. Si cred ca a inceput sa mearga pe un drum care o indeparteaza din ce in ce mai mult de aceste obiective. Sunt de acord ca MEdC, prin politica sa de subfinantare, te impinge cu toata forta pe drumul compromisului. Insa atunci vin si intreb cam care este in esenta diferenta dintre diplomele italienesti ale lui Burlui si cele sportive de tip IDD ? Nu cumva seamana cam mult ? Nu am inceput sa legitimam sub umbrela lipsei de bani, cohorte intregi de imbecili ? Oare asa trebuie sa arate universitatea de tip nou, aia care se cheama antreprenoriala ?
Back to top
« Last Edit: Mar 9th, 2006 at 1:26pm by N/A »  
 
IP Logged
 
Eugen_Brailoiu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 909
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #12 - Mar 9th, 2006 at 8:55pm
 
munteanu wrote on Mar 9th, 2006 at 6:12am:
Domnule profesor, sinteti olecuta cam rautacios in cele ce scrieti.

Stiind mai bine decit dumneavoastra ce se intimpla in Cuza, voi oferi pentru toti forumistii un supliment de informatii, cu riscul de a fi catalogat "avocatul diavolului". Aceste informatii au insa legatura cu titlul topicului.

Voi incepe prin a aminti cel mai bun lucru pe care l-a facut actualul rector (in opinia mea): a interzis cadrelor didactice din Cuza sa predea la Universitati/Facultati private. Era concurenta neloiala pe fata.

Apoi a incercat sa elimine industria pregatirilor pentru admitere introducind admiterea pe baza de dosare (un model oarecum american, dar cu riscurile de rigoare in implementarea mioritica).

A acordat apoi autonomie bugetara facultatilor din Cuza. Ei, si de aici au inceput de fapt marile discutii si multe atacuri din presa, pentru ca pe noi, romanii ne omoara grija de capra vecinului: de ce profesorul de la economice are salariu mai mare decit cel de la fizica de exemplu, care face cercetare. Nu detaliez acum un astfel de subiect. Eu unul sint de acord cu o astfel de abordare. Eventual domnul Stamate si ceilalti care activeaza in afara RO ne pot confirma/infirma daca la grade egale salariile sint egale.

Repet, cu riscul de a fi catalogat "omul lui Oprea": se vede ceva in Cuza. Ramine ceva in urma lui, incepind de la fatada Universitatii. Dar pentru ca a avut curajul sa faca, ii acord circumstante atenuante. Si pentru ca nu a instrainat patrimoniul Universitatii (cum au facut alti rectori de prin Iasi), iarasi ii acord circumstante atenunate. Ca face si gafe? Sigur, ca da. Si pentru tot ce face/spune rau, va veni intr-o buna zi scadenta.




Domnule Munteanu,

Fara sa va suparatzi pe mine, mai ales ca multe din interventziile Dvs le gasesc foarte pertinente, cred ca Nicolae are motiv sa fie putzin "rautacios". Pai cand produci stiintzific mai mult decat universitatzi intregi mi se pare culmea umilirii sa ti se reduca salariul....

Nu contest faptul ca rectorul Oprea a facut si treburi bune: elimininarea concurentzei neloiale, autonomie financiara acordata facultatzilor, eliminarea industriei meditatziilor. Mai mult, pot jura ca in US salariile sunt diferentziate nu numai intre facultatzile aceleiasi universitatzi, dar chiar intre cadrele didactice dintr-un departament (echivalent cu disciplina in cazul Ro).

Insa este un mare "insa". Aici cadrele didactice sunt re-evaluate periodic. La o simpla re-evaluare folosind ordinele "Miclea", cam cate cadre didactice din facultatzile "productiv financiar" credetzi ca ar ramane in UAIC? Da' ar mai fi suficiente pentru a mentzine facultatzile in cauza? Daca nu, ramane valabil ce a spus Nicolae: e "bisnitzareala" cu diplome.

Sa ne intoarcem la cei productivi stiintzific. Intr-adevar UAIC este pe primul loc in clasamentul universitatzilor. Iar rectorul Oprea s-a "impaunat" foarte mult cu asta. Intrebarea mea este daca este normal ca cei ce au propulsat Universitatea pe primul loc sa aiba salarii mai mici decat unii care n-ar face fatza criteriilor "Miclea"?

In plus, uitandu-ma pe "trendul" finantzarii internatzionale se poate vedea ca UAIC este pe panta descendenta. Si "simpatia" UE nu va mai fi aceeasi odata Romania integrata. Domnule Munteanu, am prieteni in UAIC ce publica ISI si care baga inca bani din buzunarul propriu in laboratoare. Oare lei in fatza Universitatzii sau baloane le lipsesc? Multzi n-au posibilitatea sa cultive celule (tehnica de rutina in vest) iar Oprea cumpara balon?? Asta ca sa nu vorbesc de lucruri "sfinte".

In ceea ce priveste fondurile, o situatzie similara a fost la UMF Iasi. Initzial rezonabil financiar, apoi bani cheltuitzi aiurea si acum colaps financiar. Numai in locul rectorului Dragomir n-as vrea sa fiu.

Nicolae, prieteneste, vezi acum de ce sustzineam sistemul de grantare si nu "student echivalent"? Mi-ai sarit "in cap", da' vezi ca am avut dreptate? Pai la o competitzie corecta, atat individual cat si ca proiecte ale facultatzii de chimie ale Universitazii voastre nu trebuia sa avetzi probleme. Dar asa, tu care produci stiintzific mai mult decat Petrosaniul "castigi" reducere salariala iar iei castiga bani. Daca era sistem de grantare pe baza de criterii internatzionale tu si majoritatea colegilor tai aveai de trei ori mai mult salariul iar ei erau desfiintzati. Cum? Simplu. Intratzi la concurentza cu ei pe partea "bazica" si lor le ramanea doar partea "practica" (un an max). Daca le ramanea si aia..

Ca tot ai adus aminte de chimie alimentara. Nu cred ca trebuia sa datzi avize. Prin sistem de grantare putetzi lua tota partea "bazica" de la Galatzi si ei sa ramana numai cu partea "practica". La fel, daca le-o ramane si aia...

Numai ca pentru asta poate ar trebui un "Miclea & David".....

Eugen (B)
Back to top
« Last Edit: Mar 9th, 2006 at 9:34pm by Eugen_Brailoiu »  
 
IP Logged
 
munteanu
Junior Member
**
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 69
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #13 - Mar 10th, 2006 at 3:50am
 
Domnule Brailoiu, domnule Hurduc,

Nu ma supar pe nimeni. consider ca orice schimb de idei este productiv daca nu este facut cu patima si fara ratiune. Prin urmare opiniile mele pot sa nu fie pertinente. Dar daca cumva gresesc, vreau sa stiu de ce.

Incep cu o mica clarificare: balonul cu pricina nu a fost cumparat de rectorul Oprea ci de Facultatile de Economie si de Educatie fizica, din fondurile lor extrabugetare.

Dupa ce a dat autonomia bugetara Facultatilor s-a ajuns in situatia in care facultatile productive stiintific sa nu aiba un buget suficient. Insa orice facultate din Cuza lasa un procent din bugetul sau la fondul centralizat al Universitatii de unde se distribuie celor aflati in suferinta financiara pentru a li se stinge minusul din punga. Sint insa facultati in Cuza care nu misca un deget in reformarea curriculei!

Eu sustin ca cel care ocupa pozitia de rector sau decan trebuie sa fie in primul rind manager si mai putin om de stiinta. Iar rectorul Oprea este manager din punctul meu de vedere, pentru ca se vad si lucruri bune. Constringerile carora trebuie sa le faca fata insa vin in proportie covirsitoare de la onor Ministerul care nu are in cap nici o politica.
Ca din punct de vedere stiintific lucrurile nu sint in ordine, sint foarte de acord. Dar nu cred ca aceste lucruri i se pot imputa numai lui. Ca orice manager el se adapteaza conditiilor pietei.

Pentru ca am o nepotica care studiaza la Economie va dau un exemplu chiar din ograda rectorului. La un moment dat era inflatie de note mari la anumite discipline in aceasta Facultate. Ca sa se elimine acest fenomen, Senatul UAIC a decis ca notele la o serie de studenti sa respecte distributia gaussiana. Poate nu este corect, dar in mod cert porfesorii de acolo nu mai dau note din burta.

De Educatie fizica nu spun decit atit: au studenti cu taxa, au putine grade didactice cu titlul de profesor si prin urmare au buget suficient.

Stiti unde consider insa ca gresiti domnule Hurduc cind spuneti de cei care se duc la Ed. Fizica? Nu luati in calcul ca este o Facultate usoara in comparatie cu Politehnica. Obiectivul omului este sa obtina o diploma, nu sa devina cel mai bun inginer in masini termice sau autovehicule.   

Consider insa ca nu trebuie amestecat managementul financiar cu managementul stiintific. Sint doua lucruri diferite si in acelasi timp direct dependente: stiinta fara bani nu se poate face. Dar cind CNCSIS, CEEX si tot neamul lor dau banii cum ii dau si cind ii dau, noi ce putem face? Observam, comentam si luam atitudine cu speranta ca cineva ne aude si chair doreste sa faca politica in educatie si cercetare.


Revenind la calitatea dorita de ex-ministrul Miclea. Probabil daca s-ar face reevaluarea dupa aceste criterii, multe subdomenii umaniste ar trebui sa puna lacatul pe usa. Nu rezista aproape nimeni. Este unul din motivele pentru care puneam pariu ca aceste criterii vor fi modificate. De fapt sint convins ca se vor modifica. La virful piramidei sale, sistemul pierde controlul. Si asa ceva nu se doreste.

In final repet ceea ce spuneam cu alta ocazie: atit timp cit finantarea se face pe student echivalent si nu pe criterii de calitate, orice Universitate va vina studenti! Este un comportament normal atit timp cit aceasta este regula jocului. Nu cred ca trebuie condamnate Universitatile/Facultatile si oamenii care le conduc.

In final regret ca nu aveti finatare pentru plata salariilor domnule Hurduc. Dar in acelasi timp nu pot sa uit cum rectorul Politehnicii iesene a dat un sfert din campusul din Tudor marelui om de afaceri Iulian Dascalu pe un pumn de ceapa degerata.



Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #14 - Mar 10th, 2006 at 5:31am
 
Am sa incerc sa iau taurul de coarne si sa pornesc analiza ceva mai de sus, ca sa intelegeti exact ce reprosesz eu in acest moment colegilor de la UAIC si nu numai. De fapt discutia pleaca de la ruptura existenta in momentul de fata intre clasa politica IN TOTALITATEA EI si societatea civila. Am ajuns incet-incet in situatia in care clasa politica nu mai reprezinta de mult interesele cetatenilor, ci doar interesele de grup. Principiile vechii nomenklaturi au fost si sunt continuate fara nici un pic de rusine, iar faptul ca la televizor mai vine din cand in cand cate un parlamentar si spune ca educatia, sau sanatatea sunt prioritati nationale, nu reprezinta decat un circ ieftin si niste minciuni nerusinate. Se vede foarte clar ca domnilor politicieni, sustinuti de clasa oamenilor de afaceri, nu le pasa decat de numarul caselor, al masinilor pe care le au in ograda, al tablourilor de pe preti si al conturilor elvetiene. In rest, poate sa crape linistita toata populatia Romaniei si putem ajunge fara nici un fel de problema o adunatura de analfabeti. De fapt ideea cu Romania noastra si Romania lor, nu este deloc noua.
In aceste conditii, revenind la sistemul educational, exista universitati care s-au articulat excelent in acest joc al politicului. Stiu foarte bine ca la UAIC facultatile care de fapt asigura performanta stiintifica, aproape ca mor de foame si au fost ingramadite in tot felul de subsoluri. Este oare normal acest lucru ? Valoarea unei facultati sta in numarul de diplome vandute ? Ce ar ramane din celebra facultate de educatie-fizica si sport, daca primarii din comune nu ar avea nevoie la CV de diplome de “dom’ profesor” ? Si cam cat credeti ca vor mai rezista facultatile de drept si stiinte economice cu mii si milioane de studenti ? Peste tot se discuta despre perioada urmatoare, ca fiind caracterizata prin cunoastere. Si cand spunem cunoastere, spunem stiinte exacte. Ori noi punem la zid si distrugem, tocmai ceea ce ar trebui sa protejam si sa dezvoltam: domeniul stiintelor exacte. In acest razboi care s-a declansat intre societatea civila si clasa politica, universitatile care fac jocul clasei politice, se afla exact in pozitia colaborationistilor din perioada nazista. Iar in fruntea acestui clasament nefericit, se afla UAIC si UBB, care s-au dezvoltat fara nici un pic de ratiune si de masura, mizand pe o oferta si o piata absolut false. UB a scapat partial din acest joc, pentru pentru ca in Bucuresti a existat ASE-ul si Stefan Gheorghiu.  Stim cu totii ca nu avem nevoie de zeci de mii de avocati, de economisti si nici de Scoala de Inalte Studii Politice, ci avem nevoie in primul rand de productie si de cercetare. Iar productia si cercetarea nu o fac nici profesorii de sport, nici avocatii si nici managerii. Exista cel putin zece universitati in Romania, care ar fi trebuit sa faca front comun in fata CIUMEI POLITICE si sa forteze aceasta adunatura de iresponsabili sa faca ceea ce trebuie sa faca. In loc de aceasta, noi le-am dat diplome de toate culorile si i-am legitimat ca sa ne conduca destinele. Peste vreo zece ani o sa ajungem sa importam cadre didactice pentru domeniul stiintelor exacte sau al medicinei si o sa-i platim cu 10.000 de euro pe luna ca sa vina in Romania. Inconstienta de acum, ne va costa de zece ori mai mult nu peste foarte mult timp.

In alta ordine de idei, sa nu credeti ca mie mi-a placut ideea constuirii Mall-lui in campusul UTI. Si asta nu a fost tot. Daca veti citi interventiile mele mai vechi, veti vedea ca am protestat si fata de distrugerea spatiilor verzi din jurul facultatii noastre, ca sa se construiasca o noua parcare aferenta Mall-lui. Insa n-am coborat atat de jos, incat sa ne apucam de vandut diplome analfabetilor. 
Back to top
 
 
IP Logged
 
munteanu
Junior Member
**
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 69
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #15 - Mar 10th, 2006 at 10:10am
 
Domnule profesor Hurduc,

Nu va contrazic ci incerc sa completez cele spuse de dumneavoastra pentru a identifica cit mai bine problemele.

Iata ce spune Institutul National de statistica>

"In topul specializarilor finalizate de absolventii facultatilor romanesti, conduc cele "universitar-pedagogice", cu peste 35.000 de absolventi, care includ, printre altele: Filologia, Istoria, Filosofia, Geografia, Biologia, Chimia, Matematica, Fizica, Pedagogia, Educatia fizica, precum si stiintele politice si administrative. Cu aproape 6.000 de absolventi mai putin, pe locul II se afla facultatile cu profil economic (29.642 de tineri). 
Specializarile tehnice ocupa pozitia a treia, cu 23.590 de absolventi, din totalul de 110.533, total ce caracterizeaza anul universitar 2003-2004. Urmeaza domeniul juridic, cu 13.362 de absolventi, cel medico-farmaceutic, cu 6.213 de absolventi, ultimul loc al clasamentului, cat priveste numarul de absolventi pe specializari fiind reprezentat de domeniul artistic - 1.951 de absolventi.
Statitica MedC pentru 2004-2005: dintre cei aproape 80.000 de absolventi ai invatamantului superior in 2005, 33.165 (42%) au finalizat specializari universitar-pedagogice si juridice, alti peste 20.000 (26,4%) au trecut printr-o facultate cu profil economic, in vreme ce 15.842 (20,2%) au absolvit facultati tehnice.
Doar 6,3% din absolventii anului 2005 au terminat facultati de Medicina, Medicina Dentara si Farmacie, 3% s-au scolit in domeniul agricol si 1,6% si-au finalizat studiile la facultati cu profil artistic. .

In topul universitatilor de stat cu cei mai multi absolventi in 2005, pe primul loc se plaseaza, fara dubii, Academia de stiinte Economice din Bucuresti, cu 10.553 de tineri care si-au finalizat anul trecut studiile: 3.355 de absolventi pe locurile bugetate si nu mai putin de 7.198 care au facut facultatea la "cu taxa". Cifra ii inglobeaza atat pe cei care au absolvit invatamantul universitar, dar si pe absolventii de studii aprofundate si de masterat, pe cei care au finalizat doctoratul cu frecventa si fara frecventa, precum si pe cei care au absolvit diverse alte studii postuniversitare in cadrul institutiei cu pricina. Pozitia a doua este ocupata de Universitatea din Bucuresti, cu 7.576 de absolventi in 2005: 4.934 subventionati de la buget si 2.642 care au terminat studiile in regim de taxa. Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca intregeste podiumul cu 7.167 de absolventi: 4.509 pe locuri subventionate si 2.658 pe locuri cu taxa. 

Ce iese de pe bancile facultatilor 
Tehnice - 23.590 absolventi Industrie - 15.783
- Mine - 89
- Petrol-Geologie - 380
- Energie electrica si electrotehnica - 8.919
- Metalurgie si constructii de masini - 3.067
- Tehnologie chimica - 1.135
- Industria lemnului si a materialelor 
de constructii - 216
- Industria usoara - 681
- Industria alimentara - 1.296
Transporturi si telecomunicatii - 553
Arhitectura si constructii - 2.653
Agricultura - 2.894 absolventi
- Agricultura - 2.186
- Medicina veterinara - 708
Silvicultura - 447 absolventi
Alte specializari - 1.260 absolventi
Medico-farmaceutice - 6.213 absolventi
Medicina umana 
(inclusiv Stomatologie) - 5.371
Farmacie - 842
stiinte economice - 29.642 absolventi
Juridic - 13.362 absolventi
Universitar-pedagogice - 35.775 absolv.
Filologie (inclusiv Jurnalistica) - 8.118
Istorie-Filosofie (inclusiv Teologie) - 5.792
Geografie - 1.921
Biologie - 1.302
Chimie - 665
Matematica-Fizica - 3.028
Pedagogie (inclusiv Socio-psiho-pedagogie) - 7.588
Educatie fizica - 3.111
stiinte politice si administrative - 4.250
Artistice - 1.951 absolventi
Arta plastica si decorativa - 862
Arta teatrala si cinematografica (inclusiv coregrafie) - 343
Muzica - 746
"

Acestea sint simple statistici.  Se vede insa ca cifrele sint comparabile in materie de absolventi.

Spuneam ca educatia este un produs cu cerere sociala. Populatia trebuie educata insa pentru a sti ce sa ceara.
Cum percep eu situatia actuala? Nu consider a fi vinovate in principal Universitatile si nici potentialii studenti care se orienteaza fiecare dupa pricepearea sa. Principala vina este a economiei. Intr-o tara in care industria este la pamint, in care mentalitatea omului de afacere este maximizarea profitului pe termen lung cu minim de investitii pe termen scurt, cererea pentru profesiile ingineresti nu are cum sa fie mare.

Haideti sa privim lucrurile su singe rece. Daca luam un ziar si cautam anunturile pentru locuri de munca, peste ce vom da? Nu este normal ca absolventul de liceu sa se orienteze catre ce considera ca ii ofera mai multe oportunitati la angajare? Nu am auzit de programatori, contabili, juristi, farmacisti someri.


Exista oare vreo statistica, vreo cercetare care sa ne arate cite din "cerecetarile efectuate prin granturi"  se regasesc cu aplicabilitate REALA in economie? Probabil procentul este infiorator de mic.

Pe de alta parte, daca aruncam privirea peste Ocean vedem ca lucrurile stau taman pe dos. Firmele sint cele interesate in primul rind de produsul obtinut prin cercetare de Universitati. Si pentru asta investesc si ofera granturi. Este problema manegemetului acelei Universitati sa gaseasca strategiile in baza carora rezista pe piata. Nu cred ca intervine guvernul american sa stabileasca numarul de locuri la admitere. Piata este cea care dicteaza, iar managerii universitari au obiective de atins. Cind nu reusesc sa le atinga, isi iau zborul. Si daca aruncam o privire pe planurile strategice ale marilor Universitati din lume observam ca cea mai mare parte a lor se orienteza catre recrutarea potentialilor studenti dincolo de granitele nationale.

Dumneavoastra spuneti de Cuza ca s-a dezvoltat pe o pista falsa. Poate. Dar asta este problema ei (mai exact a conducerii) si a ministerului care aproba locurile la admitere. Cind nu va mai exista cerere, va trebui sa se reorienteze.

Ceea ce spuneti spre final cu politica nu prea inteleg.

Despre societatea cunoasterii insa ceea ce spuneti este partial adevarat. Societatea cunoasterii nu inseamna doar stiinte exacte: cunoasterea se manifesta in toate domeniile, iar ca efect au aparut sistemele de procesare a cunoasterii (KIPS). Cunoasterea se manifesta si in economie (or fi ei prea multi absolventi, dar putini sint valorosi) si in stiintele juridice (am avea mai putine procese pe la CEDO) Wink. si in medicina.

Ginduri bune din partea mea


Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #16 - Mar 10th, 2006 at 12:37pm
 
Quote:
Cum percep eu situatia actuala? Nu consider a fi vinovate in principal Universitatile si nici potentialii studenti care se orienteaza fiecare dupa pricepearea sa. Principala vina este a economiei. Intr-o tara in care industria este la pamint, in care mentalitatea omului de afacere este maximizarea profitului pe termen lung cu minim de investitii pe termen scurt, cererea pentru profesiile ingineresti nu are cum sa fie mare. 



Pai tocmai de aceea exista un Minister al Educatiei si Cercetarii. El ar trebui sa atenueze cat mai mult disfunctionalitatile care apar din cauza unor orientari de moment false. Stim foarte bine ca nu avem nevoie nici pe departe de 20.000 de economisti pe an. Atunci de ce sa finantam de la buget 3500 de locuri la ASE ? Pentru ca aici, spre deosebire de America, discutam de gestionarea banilor proveniti integral de la contribuabili.
Cum pregatim Romania pentru potentialele investitii straine, de dupa integrarea europeana ? Oare nu cumva avem nevoie de specilisti in domeniul tehnic ? Si unde-i vom pregati, daca incepem sa platim salarii de 65 % intr-una dintre primele cinci universitati ale Romaniei ? Cat timp vor mai ramane acolo cadrele didactice, mai ales tinerii ?

Revenind la managementul universitar, credeti ca un Rector nu are nici o responsabilitate in ceea ce priveste calitatea actului didactic din institutia pe care o conduce ? Credeti ca universitatile din Oxford sau Cambridge, nu ar putea gasi 30-40.000 de poftitori de diplome de high level, ca sa scoata locuri la admitere intr-o veselie ? Acolo insa cei care conduc, sunt oameni cu adevarat responsabili. Stiti care este numarul de studenti/cadrul didactic in aceste universitati ? Vi-l spun ca sa-l comunicati domnului Oprea:

Oxford               13,1 studenti/cadru didactic
Cambridge         11,3 studenti/cadru didactic
Imperial College  9,3 studenti/cadru didactic

Calitatea actului didactic este in directa legatura cu acest coeficient. Daca tinem norme la plata cu ora intr-o veselie, s-a cam dus calitatea. La facultatea de Drept aveati cu cativa ani in urma vreo mie de studenti la aprox. 30 de cadre didactice (nu stiu exact care este situatia acum). Sunt foarte curios care este acest raport pe la stiinte economice si mai ales la educatie-fizica si sport.

E foarte bine ca ati adus in discutie numarul de absolventi de la universitatile mamut. Pentru ca noi ne-am revoltat continuu, impotriva universitatilor de stat nou infiintate pe la Petrosani, Targoviste si Caracal. Insa nimeni nu a analizat cifrele de scolarizare ale universitatilor de traditie, care s-au umflat precum broscoiul care voia sa zboare. Pai daca punem la socoteala ASE-ul, Stefan Gheorghiu si cu sectiile de stiinte economice, drept si educatie fizica de la UBB, UAIC si care or mai fi, iata ca ne-ar mai iesi la socoteala echivalentul a vreo 15-20 de universitati de tip Petrosani-Targoviste-Livezeni (ma refer la calitatea actului didactic in primul rand). Chiar credeti ca aceste universitati nu au nici o responsabilitate si ca vinovata e doar economia ? Adica putem deschide buticuri de vandut diplome de "dom' profesor" unde vrem si apoi sa mai fim dati si ca exemplu de manager de exceptie ?
Back to top
 
 
IP Logged
 
Eugen_Brailoiu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 909
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #17 - Mar 10th, 2006 at 9:07pm
 
Quote:
Pai tocmai de aceea exista un Minister al Educatiei si Cercetarii. El ar trebui sa atenueze cat mai mult disfunctionalitatile care apar din cauza unor orientari de moment false.


Nicolae, vad ca si tu incepi sa ai tendintze dictatoriale si vrei un "ministeroi" mai interventzionist  Wink

Personal cred ca problema majora este problema calitatzii. Domnule Munteanu, sa va citez:

"In final repet ceea ce spuneam cu alta ocazie: atit timp cit finantarea se face pe student echivalent si nu pe criterii de calitate, orice Universitate va vina studenti! Este un comportament normal atit timp cit aceasta este regula jocului. Nu cred ca trebuie cond**nate Universitatile/Facultatile si oamenii care le conduc."

Pe de alta parte spunetzi:

"Spuneam ca educatia este un produs cu cerere sociala. Populatia trebuie educata insa pentru a sti ce sa ceara
Cum percep eu situatia actuala? Nu consider a fi vinovate in principal Universitatile si nici potentialii studenti care se orienteaza fiecare dupa pricepearea sa. Principala vina este a economiei. Intr-o tara in care industria este la pamint, in care mentalitatea omului de afacere este maximizarea profitului pe termen lung cu minim de investitii pe termen scurt, cererea pentru profesiile ingineresti nu are cum sa fie mare."

Pai exact asta este problema. Cat timp tu, ca Universitate, produci un lucru lipsit de calitate, la ce calitate sa te asteptzi din partea industriei ce se bazeaza pe "produsele" universitatzilor? Si astfel se inchide un cerc vicios. Si atunci de ce sa ne mai miram ca lumea academica si economia sunt la pamant?

Mentzionez, nu am nici o obiectzie ca Universitatzile sa ceara cate locuri vor. Dar in limitele calitatzii. Iar un minim minimorum ar fi criteriile "Miclea". Pe de alta parte nu pot sa nu admit ca aici avetzi totala dreptate:

"Revenind la calitatea dorita de ex-ministrul Miclea. Probabil daca s-ar face reevaluarea dupa aceste criterii, multe subdomenii umaniste ar trebui sa puna lacatul pe usa. Nu rezista aproape nimeni. Este unul din motivele pentru care puneam pariu ca aceste criterii vor fi modificate. De fapt sint convins ca se vor modifica. La virful piramidei sale, sistemul pierde controlul. Si asa ceva nu se doreste."

Iar la modul cum functzioneaza lumea academica pot face pariu ca in 5-6 ani scoala romaneasca se va reduce la "post-liceale" si tehnicieni iar economia va fi controlata total de "produse" ale universitatzilor straine deoarece, mai mult ca probabil, tinerii romani vor cauta universitatzi care sa le permita o angajare rapida si pe un post cat mai bine platit. Atunci poate vom mai vorbi despre efectul diplomelor "Oprea". Mentzionez este vorba despre mentalitate nu despre activitatea per total a rectorului Oprea. Asa cum am spus, nu contest faptul ca a facut si destule lucruri bune.

Eugen (B)
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #18 - Mar 11th, 2006 at 7:54am
 
Quote:
Nicolae, vad ca si tu incepi sa ai tendintze dictatoriale si vrei un "ministeroi" mai interventzionist



Eugene, eu intotdeauna am sustinut ideea implicarii MEdC in gestionarea situatiei din educatie. DE altfel MEdC este obligat sa faca acest lucru. Cu ce nu am fost de acord, se referea la numirea Rectorilor. Si aici optiunea mea s-a bazat pe aspectele de implicare politica. Pentru ca in mod evident, in functie de optiunile politice ale echipei care guverneaza, ar fi selectati si rectorii.

Si hai sa-ti dau cel mai recent exemplu de amestec al intereselor (nu stiu de ce natura, politice, sau de grup) in modul de repartizare al banilor. Pe situl MEdC, la adresa:

http://www.edu.ro/index.php/articles/4655

gasiti  "Situatia privind repartizarile de credite pe luna martie 2006 pentru universitati". TIN SA FELICIT MINISTERUL PENTRU ACEASTA INITIATIVA DE CRESTERE A TRANSPARENTEI.

Din pacate nu pot sa-l felicit si pentru modul cum a facut repartitia banilor, in anumite zone. Spre exemplu, la capitolul investitii, gasim in dreptul Universitatii din Targoviste (oare de ce ne tot izbim de aceasta universitate ??) suma de 1.180.000 RON. La acelasi capitol, UTI spre exemplu primeste doar 465.000 RON la fel ca si alte universitati din Bucuresti, Timisoara, Cluj. La fel intrebatoare devine si suma de 895.000 RON la Univ din Oradea, acolo unde se gasesc decanii SRI-isti. Iar in final, o mentiune speciala pentru Poli Bucuresti (ma scuzati d-na Andronescu) care are cea mai mare finantatre de baza din tara. Oare o fi normal asa ??

Sper ca MEdC sa mentina transparenta in ceea ce priveste finantare universitatilor, ca sa putem si noi vedea cum e cu legatura dintre performanta si politic.
Back to top
 
 
IP Logged
 
munteanu
Junior Member
**
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 69
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #19 - Mar 11th, 2006 at 11:45am
 
Voi continua cu "The big picture", pentru ca spunem cam aceleasi lucruri, sub forme diferite.


Statul fiind cel mai tantalau manager din citi exista in Romania, inventeaza paleative in loc de strategii.

Cercul vicios de care pomeniti incepe in ciclul gimnazial. Locurile la licee sint suficiente, iar bacalaureatii pe masura, cu un nivel de pregatire mai slab de la an la an. Apoi se ofera o cifra de scolarizare indestulatoare pentru universitati, pentru a avea profesorii salarii si absolventii o ocupatie timp de3 ani, pina se mai inventeaza o gogorita (dar nu creste statistic somajul  Wink.)

Sa ne intrebam: are statul vreun interes sa diminueze numarul de locuri in Universitati? Cu siguranta nu. Sa luam ca exemplu urbea ieseana cu un numar de 35.000 studenti. Sa presupunem ca de la anul numarul de locuri s-ar injumatati. Ce rezulta? Scade consumul. Aceasta este o realitate in Iasi. Orasul traieste prin studenti. S-a dezvoltat industria "chiriilor" pentru ca nu sint locuri suficiente in camin, taximetristi pling cind vin vacantele, crismarii la fel, Mall-urile ce rasar ca ciupercile intr-un oras aflta in primele 10 la somaj....Doar librariile probabil nu se prea pling  Grin.

Acesta este primul aspect. Al doilea tine de cadrele didactice. Ce sa faca statul cu profesorii? Sa-i trimita in somaj? Nu da bine la UE si in statistici, cream presiuni sociale. Si atunci sub umbrela "autonomie universitare" gindeste paleative.
Este corect ca un elev de clasa a XIa - a XII a sa faca pregatire dupa ce a trecut prin scoala? Cu siguranta nu, si profesorul care i-a predat ar trebui sa nu mai faca parte din sistem (pentru domna Paloma, daca se audeprin "tzeava")

Vedeti insa ca MEdC nu are nici un interes in a face reforma. Umbla doar cu paleative la un bolnav aflat in coma. Sa luam un exemplu concret: proiectele CNCSIS. Il doare capul pe Minister de acest subiect cum ma doare pe mine de stratul de ozon la ora asta. S-au afisat cumva rezultatele finale? Nu. Dar orice om care a aplicat cu buna credinta are in acele proiecte stabilite niste obiective. Care obiective nu prea vor mai putea fi atinse din cauza intirzierilor. Dar nu conteaza. Raportam cu mindire realizarea planului la proiecte.

Si ajung la cel de al treilea aspect, dar probabil cel mai important: RESPONSABILITATEA. In Romania asa ceva nu exista. Intotdeauna vinovat este un "acar Paun". Cine raspsunde la CNCSIS de intirzieri? Cine raspunde ca o parte din putinii bani alocati cercetarii se duc pe nasalie? Directorul de proiect, of course. De sanctiuni nu am auzit inca.

Desi sint adeptul multor lucruri "made USA", modelul lor educational nu poate fi adoptat peste noapte. Inainte de a darima un lucru trebuie sa stii ce sa pui in locul lui. Iar reforma in educatie trebuie sa inceapa de la temelie, din ciclul primar. Si ar trebui gindite pentru totdeauna, pe model american, standarde nationale de evaluare a liceenilor.

Apoi ar trebui sa se asigure salarii decente tuturor gradelor didactice, la un nivel minim. Si in final lasi sistemul de calitate si concurenta sa-si spuna cuvintul.

Piata educationala americana este o piata libera. Gresesc domnule Stamate? Potentialul student se orienteaza catre ceea ce considera el ca ii ofera mai multe sanse pe piata muncii. Este problema lui daca face credit la o banca pentru finantarea studiilor si apoi nu are job. Problema unei Universitati este sa dovedeasca ca ea este cea mai tare din parcare. Puteti sa spuneti de exemplu cit costa un an de studiu in medicina, pentru cei care vor sa ocupe pozitia echivalenta cu asistenta sefa de la noi?

Domnule Hurduc ati dat exemple care nu pot fi echivalate cu piata noastra. Noi avem multi studenti la un cadru didactic pentru ca sintem finantati in functie de studentii echivalenti. Cit costa un an de studiu la Universitatile mentionate de dumneavoastra?

Ministerul, ca manager sef in ale educatiei trebuie sa intervina pe piata. Dar o face gresit sau nu o face deloc. Credeti ca prin diminuarea numarului de locuri la economie sau drept se rezolva problema? Ati uitat cred de universitatile particulare care concureaza tocmai acest segment. Ca de Politehnici particulare nu am auzit. Doar de o medicina pe la Iasi...Wink.

Rezolvarea ar fi sa creezi acea cerere sociala de care vorbesc. Sa ai viziunea lucrurilor de peste 5-10-15 ani. Sa constientizezi faptul ca avem o forta de munca ieftina si sa oferi ceva celor care vor sa investeasca in economie. De exemplu sa le dai 10 hectare de pamint, cu toate utilitatile, fara sa le ceri nici un leu. Le pui doar o conditie: sa angajaze doar din judetul tau toata forta de munca, de la portar la midle management.
Sa vada potentialul student in ziar, ca se cauta ingineri constructori, mecanici, economisti, juristi, translatori etc. Si uite asa dezvolti o zona vai de mama ei.

Dar de unde viziune? Nu mai bine avem viziunea unui Palas?

Un week end linistit


Back to top
 
 
IP Logged
 
marinica
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 298
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #20 - Mar 11th, 2006 at 4:05pm
 
Munteanule draga,

ca un postscript la mesajul dumneavoastra adaug doar atat:

pe Euronews am vazut ieri o chestie: incepea cam asa: "Cele 80 si ceva universitati din Franta...".

Ei bine, mie unuia atata mi-e  de-ajuns: Franta are de trei ori mai multi locuitori decat Romania si *mai putine* universitati.

Pentru mine unul, concluzia e clara: tre' desfiintate alea minuscule ( de Stat), care doar mananca de la buget si lasa pe alea mai serioase (vedem ca aicea ar trebui niste ghilimele dupa ce-a scris acum cateva zile Nicolae) sa "flamanzeasca". N-ai ce le face celor private. N-au bani de la buget (sau macar se prefac, vezi istoria cu Bombonel dand bani unei particulare la care preda).

Ce se intampla e pur si simplu un JAF. Lumea papa banii veniti te pe miri unde. Ii papa cu sutele de mii de parai, fara ca Ministerul sa para a avea vreo formula de control.

Ei bine, doar din motivul asta, cel care e-n Minister responsabil pentru cheltuirea banetului (tre' sa fie cineva, altfel inchidem dreakului shandramaua!) trebuie sa-si dea urgent demisia.

Ie-te?! Inca o  chestie de pus in ziare de catre FAR.



Back to top
 
 
IP Logged
 
Eugen_Brailoiu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 909
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #21 - Mar 11th, 2006 at 9:49pm
 
munteanu wrote on Mar 11th, 2006 at 11:45am:
Voi continua cu "The big picture", pentru ca spunem cam aceleasi lucruri, sub forme diferite.

Ministerul, ca manager sef in ale educatiei trebuie sa intervina pe piata. Dar o face gresit sau nu o face deloc. Credeti ca prin diminuarea numarului de locuri la economie sau drept se rezolva problema? Ati uitat cred de universitatile particulare care concureaza tocmai acest segment. Ca de Politehnici particulare nu am auzit. Doar de o medicina pe la Iasi...Wink.

Rezolvarea ar fi sa creezi acea cerere sociala de care vorbesc. Sa ai viziunea lucrurilor de peste 5-10-15 ani. Sa constientizezi faptul ca avem o forta de munca ieftina si sa oferi ceva celor care vor sa investeasca in economie. De exemplu sa le dai 10 hectare de pamint, cu toate utilitatile, fara sa le ceri nici un leu. Le pui doar o conditie: sa angajaze doar din judetul tau toata forta de munca, de la portar la midle management.
Sa vada potentialul student in ziar, ca se cauta ingineri constructori, mecanici, economisti, juristi, translatori etc. Si uite asa dezvolti o zona vai de mama ei.

Dar de unde viziune? Nu mai bine avem viziunea unui Palas?

Un week end linistit


Domnule Munteanu,

Ca sa ai "viziunea lucrurilor peste 5-10-15 ani" in primul rand trebuie sa te gandesti ca nimeni nu va angaja o persoana incompetenta, chiar daca are "cartonul" la mana.

Ori o diploma care sa-ti asigure un loc de munca cred ca este diferita de un "carton". Si nimeni, in vecii vecilor, nu poate obliga companiile sa angajeze "creire" numai din judetzul respectiv. Poate strungari, tamplari si chestii de genul asta. Cu tot respectul pentru aceste meserii insa nu cred ca sunt "produse" academice.

Chiar ar trebui sa va ganditzi doar la un singur lucru: Dacia. De ce Loganul a "spart" piatza? Si oare cine l-a conceput? Si oare cine-l executa? Asta ca sa vorbim si de P.S. referitor la faptul ca Frantza nu are decat 80 de universitatzi...

Parerea mea este ca pana nu se taie "nodul" si se va spune ca e cazul sa se discute si despre calitate, nu se merge numai in cerc inchis ci spre catastrosfa. Ca de prapastie nu se mai pune problema.

Eugen (B)


Back to top
« Last Edit: Mar 11th, 2006 at 11:03pm by Eugen_Brailoiu »  
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #22 - Mar 12th, 2006 at 7:10am
 
Documentul financiar aparut pe situl MEdC, m-a ajutat sa-mi fac o imagine aproximativa despre nivelul subfinantarii invatamantului superior.
Am in vedere doua repere principale. Primul se refera la ASE Bucuresti unde am vazut ca numarul locurilor cu taxa este de doua ori mai mare decat cel finantat de la buget (nu este cumva contrar legii ?). Deci ASE se descurca cu o finantare tripla, fata de cea de la buget. Nu am date concrete de la alte universitati fara probleme financiare, insa stiu ca la UAIC multe sectii “profitabile” au studenti cu taxa ceva mai multi decat cei bugetari (hai sa spunem juma-juma). Imi aduc aminte acum si de un mic scandal din toamna anului 2005, cand am vazut ca UBB nu a respectat numarul locurilor cu taxa impus de minister, inmatriculand vreo 10.000 studenti in anul I, cu vreo 3000 peste normele legale (daca nu ma inseala memoria).
Punand cap la cap aceste informatii, cu cele de la mine din universitate (unde avem un grad de acoperire financiara cam de 70%) se poate trage concluzia ca invatamantul superior din Romania este finantat cam la jumatate din necesar (poate putin mai mult decat jumatate, dar nu excesiv).
Primul pas spre reforma, este in mod evident  cresterea urgenta a bugetului universitar  cu un minim de 60-70%. De altfel, daca-mi aduc bine aminte, am citit nu de mult un articol in care se preciza ca Romania finanteaza invatamantul superior (pe cap de sudent) cam la jumatate fata de Bulgaria, situandu-se evident si aceasta data, pe ultimul loc din Europa. Nu stiu care este ponderea financiara dintre preuniversitar si universitar si cam care ar insemna procentual acest efort financiar, raportat la actualul 4% din PIB.

Pentru a-si permite aceasta subfinantare MEdC a tolerat si incurajat introducerea taxelor in universitati, insa in momentul de fata a scapat de sub control acest fenomen. “Pretul” acestei politici, a fost in mod evident, degradarea standardelor de pregatire. Sunt convins ca in momentul de fata, majoritatea facultatilor “profitabile” nu respecta legea cu privire la acoperirea normelor didactice cu titulari (minim 50 %) pentru ca altfel nu ar fi posibil sa auzim de persoane care au cate 10 norme in cumul. Cu siguranta ca acest lucru a avut un cuvand greu de spus in blocarea la Senat a legii de infiintarea ARACIS. Domnilor senatori si deputati, mare parte cu cate 3-4 norme in cumul la aceste facultati “rentabile”, nu le convine deloc acum o reanalizare si reatestare a facultatilor. Nu mai vorbesc de reatestarea cadrelor didactice, in conformitate cu noile criterii de promovare. De altfel ASE a facut un studiu intern (foarte laudabil acest lucru), care evidentia faptul ca noile criterii de promovare ar permite reatestarea doar a 8 % dintre profesorii si conducatorii de doctorat pe care-i au. Oare ce ne-am face fara atatia conducatori de doctorat, care nu ar mai putea face cadou diplome demnitarilor ?

Cresterea bugetului sistemului universitar ar trebui dublata de o micsorare a numarului de grade didactice (ceea ce s-a propus deja in Consiliul Rectorilor). In conditiile introducerii celui de-al treilea ciclu de studii (doctorale) nu vor mai fi necesari preparatorii; si nici nu se va mai pune problema cadrelor didactice fara doctorat. Asistentul va putea primi astfel salariul echivalent al sefului de lucrari actual, ceea ce va diminua discrepanta salariala dintre gradul didactic maxim si minim.

Micsorarea numarului de universitati este in mod evident o masura absolut necesara. Aici MEdC s-a ascuns la umbra situatiei de fapt din Romania, conform careia avem cel mai mic numar din Europa, de cadre cu studii superioare raportat la numarul de locuitori. Sub pretextul apropiatei integrari europene, s-a crescut absolut aberant si artificial numarul diplomelor, in dauna evidenta a standardelor de pregatire. La ce ne vor folosi aceste mormane de cartoane fara acoperire, nu stiu. In momentul de fata, universitatile nou infiintate consuma cam 1/5 din bugetul total. Deci nu numai aici este problema. Avem o supra-dimensionare neacoperita prin performante stiintifice si in zona universitatilor traditionale. Daca ne luam dupa clasamentul ISI intocmit de AdAstra si discutam situatia primelor 7-8 universitati cu activitate mai consistenta (situata insa cu mult sub limita necesara) vom vedea spre exemplu ca dintre cele 12 universitati bucurestene, doar doua se regasesc in acest clasament. Ce insemana Universitatea Tehnica de Constructii, care a publicat doar 7 articole intr-un an si are un buget apropiat de UTI sau UAIC ?  Pai aceasta universitate impreuna cu ASE-ul si cu Scoala Nationala de Studii Politice si Stiinte Administrative (a se citi Stefan Gheorghiu) abia daca publica intr-un an, cat un singur profesor mai serios ! Bucurestiul centralizeaza cam jumatate din fondurile invatamantului superior (universitati traditionale), insa performantele stiintifice nu sunt nici pe departe pe masura. Si aici ar cam trebui operate niste falimente universitare. Insa iarasi raman domnii demnitari ”fara coledzi” (adica fara plata cu ora) si ma indoiesc ca se va misca vreun deget in acest sens.   
Back to top
 
 
IP Logged
 
sebi77
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 328
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #23 - Mar 12th, 2006 at 2:07pm
 
ASOCIATIA  EDU CER -EDUCATIE SI CERCETARE
Aleea Tg. Neamt  Nr.1, bl. D9, ap.20 Sector 6, CP 062063  Tel 0722802165
vlaston@yahoo.com
www.educer.ro



Catre Parchetul
Curtii de Apel Iasi
In atentia domnului Procuror General

Subscrisa asociatia EDU CER, cu sediul in str. cu sediul in Bucuresti, Aleea Targu Neamt, nr. 1, ap. 20, sector 6, inregistrata la Judecatoria sector 6 sub numarul 57/04.10.2005, cod fiscal: 18108375, reprezentata prin dl. Vlaston Stefan, in calitate de Presedinte , avand aceelasi domiciliu, tel: 0722802165  in temeiul art. 7 alin 2 din statutul asociatiei EDU CER, a art. 6 alin 4 din legea 115/1996 asa cum a fost modificat prin OUG 24/2004 aprobata cu modificari prin legea 601/2004, si a articolului 324 Cod Penal    formulam prezenta

SESIZARE

     Prin care va solicitam in mod respectuos:
1.      Sesizarea comisiei de cercetare a averilor de catre procurorul general al Curtii de Apel Iasi, asa cum prevede art. 9 alin 2 lit a din legea 115/1996 cu toate modificarile si completarile ulterioare,  cu privire la persoana numitului OPREA DUMITRU – rectorul Universitatii Alexandru Ioan Cuza din Iasi, al carui domiciliu nu il cunoastem.
2.      Sa aveti in vedere si posibile fapte prevazute si sanctionate de art. 324 Cod penal,  fapte savarsite in opinia noastra de numitul OPREA DUMITRU in calitatea sa de conducator de institutie publica

In fapt, incepand cu luna decembrie 2005 asociatia EDU CER  a inceput o campanie de respectare a legii 115/1996 in institutiile de invatamant superior de stat .
Asfel in temeiul art. 2 alin 1 din legea 115/1996 asa cum a fost el modificat prin legea 161/2003 au obligatia declararii averii in conditiile legi si „[...] persoanele cu functii de conducere si control [...], din cadrul institutiilor publice sau de interes public[...]”.  In baza OUG 24/2004 (art. 2), Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI) avea obligatia ca in termen de 60 zile de la intrarea in vigoare a acestui act normativ sa intocmeasca „Indexul cu institutii publice” OBLIGATE sa-si publice in pagina de Internet proprie aceste declaratii de avere ale persoanelor cu functii de conducere si control. In temeiul legii 544/2001, unul din membrii asociatiei EDUCER a solicitat MCTI acest index, acesta  a fost si comunicat in termenul  legal de raspuns de raspuns prin email dar si in forma scrisa. In acest index se regaseau  toate universitatiile de stat din Romania la diverse pozitii, inclusiv Universitatea Alexandru Ioan Cuza la pozitia 52.
In baza  articolului 2 din legea 115/1996 si conform indexului MCTI am trimis NOTIFICARI la mai multe universitati de stat  pentru intrarea in legalitate, inclusiv la Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru impunerea respectarii acestor legi intrate in vigoare inca din anul 2003.
     Avand in vedere mediatizarea care avut loc : articole de presa, recomandari trimise de MEdC, s-au adoptat mai multe pozitii si pro si contra, cu privire la respectarea acestor dispozitii legale, intre care si cea a rectorului Oprea Dumitru.
     Acesta declara in ziarul Ziua de Iasi din data de 10.02.2006, fata de  recomandarea MEdC urmatoarele „Daca da vreunul vreo declaratie cu privire la avere, zboara de la Universitate!"  precum si  “Legea, pe baza careia Ministerul a facut aceasta recomandare, se adreseaza functionarilor publici. Or, prin publicarea declaratiei mele de avere, eu as declara de fapt ca sint functionar public si ar trebui sa ma supun statului ca orice  institutie publica. In felul acesta as renunta practic la autonomia  universitara. Iar eu nu imi permit asa ceva". In data de 08.03.2006 in acelasi ziar domnul OPREA DUMITRU declara : “Ministrul sa citeasca legile mai intii si abia apoi mai discutam pe tema asta. Eu nu am nimic impotriva sa isi publice altii averile. Nu au decit. Dar nu exista nici o lege in  vigoare care sa ma oblige pe mine sa imi fac publica averea".
     Domnule Procuror, in temeiul art. 6 alin 4 din legea 115/1996 asa cum a fost el modificat prin OUG 24/2004 se arata ca : (legea este clara si nu lasa loc de interpretari)  „"(4) Nedepunerea declaratiei in termenul prevazut la art. 3 alin. (2), neactualizarea declaratiei de avere, din motive imputabile, pana la data de 31 decembrie a fiecarui an, in situatia dobandirii
unor bunuri, potrivit alin. (1), sau nedepunerea unei noi declaratii in termen de 15 zile de la
incetarea activitatii ori, dupa caz, de la expirarea celor 4 ani de la ultima declaratie conduce la
declansarea din oficiu a procedurii de control.”
     Astfel, va rog sa constati obligatia domnului Rector OPREA DUMITRU de  a-si declara averea in temeiul art. 2 alin 1 din legea 115/1996 asa cum a fost el modificat prin legea 161/2003 raportat in mod corespunzator la prevederile art.  68 si urmatoarele, din legea 128/1997  si in temeiul art. 6 alin 4 din aceasi lege sa dispuneti declansarea proceduri de control a averii a numitului OPREA DUMITRU, rectorul Universitatii Alexandru Ioan Cuza, declaratiile sale fiind o modalitate evidenta de a se sustrage declararii averilor si sa luati act de refuzul de  a-si declara averea in conditiile legi.
      Sub aspectul laturi penale a afirmatiilor sale, consideram indeplinite prevederile art. 324 cod penal in care se spune “Art. 324. - Fapta de a indemna publicul prin grai, scris prin orice alte miljoace, de a nu respecta legile, ori de a savarsi fapte ce constituie infractiuni, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani [...]“, domnul rector, din functia pe care o are a dat dispozitie pentru  nesocotirea unor dispoziiti legale, a unor legi ce instituie obligativitatea declararii averilor in termen de 15 zile de la numirea in functie, asupra subalternilor sai, sfidand recomandarea Ministerului Educatiei si Cercetarii si Ministerului Comunicatiilorsi Tehnologiei Informatiilor.
     In privinta declaratiilor domnului Oprea, aratam ca acestea nu sunt intemeiate, legea este clara si a fost analizata de juristi a doua ministere si nu exista umbra de indoiala cu privire la obligativitatea declararii averilor a persoanelor cu functii de conducere si control  din  universitati acestea fiind institutii publice, finantate din bani publici.
     



In privinta incalcarii autonomiei universitare, prin  Decizia 23/20.01.2005 a Curtii Constitutionale se arata:
“[...]Autonomia universitară nu înseamnă independenţa instituţiilor de învăţământ superior şi nici nu implică existenţa unei autonomii de reglementare şi de decizie a acestora în afara cadrului legal, care este general obligatoriu. Or, potrivit art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie" şi, pe cale de consecinţă, autonomia universitară nu se poate exercita decât cu respectarea legilor cu caracter general şi cu valabilitate pe întregul teritoriu al ţării.
    A da o altă interpretare principiului constituţional al autonomiei universitare ar însemna aşezarea instituţiilor de învăţământ superior mai presus de lege, ceea ce ar conduce la nesocotirea celorlalte dispoziţii şi principii din cuprinsul Legii fundamentale. Prin urmare, este neîndoielnic că dispoziţiile constituţionale trebuie interpretate sistematic şi prin luarea în considerare a finalităţii lor, fără a se absolutiza una dintre aceste prevederi până la înlăturarea celorlalte la fel de importante. [...]”
     
     In drept: Codul Penal, Codul de Procedura Penala, Legea 115/1996, Legea 161/2003, OUG 24/2004, Legea 601/2004, OUG 14/2005

     In probatiune anexam prezentei urmatoarele documente:


Extrase din Ziarul de Iasi. 08.03.2006
Ministrul Educatiei obliga universitarii sa-si declare averile

Autor: Nicoleta VIERU

O a treia adresa a fost trimisa universitatilor, de data aceasta pe un ton mai imperativ. "Nu exista nici o lege in vigoare care sa ma oblige pe mine sa imi fac publica averea", ramine ferm rectorul
Universitatii "Cuza".
Ministerul Educatiei si Cercetarii isi schimba din nou pozitia in problema declaratiilor de avere ale universitarilor. Potrivit unei noi adrese emise de MEC, "toate persoanele din cadrul institutiilor de invatamint superior, care beneficiaza de indemnizatie de conducere, sint obligate sa-si depuna declaratia de avere".

Cu toate acestea, justificarile cuprinse in noua adresa sint pur legislative. Astfel, obligativitatea publicarii declaratiilor de avere de catre universitari este ceruta de legea 115/1996, legea
128/1997, OUG 24/2004, si Legea 601/2004. Conform acestei ultime legi, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a publicat un index cuprinzind adresele paginilor de Internet ale autoritatilor si institutiilor publice care au obligatia sa publice declaratiile de avere. Indexul publicat de MCTI cuprindea si universitatile, ceea ce, conform adresei MEC, ii obliga pe
universitari sa faca publice declaratiile de avere. Singurul rector din Iasi care s-a opus de la inceput acestei masuri se mentine pe pozitii in convingerile sale. Rectorul Universitatii "Al.I. Cuza", prof.dr. Dumitru Oprea, sustine ca adresa MEC este neconforma cu legile in vigoare. "Ministrul sa citeasca legile mai intii si abia apoi mai discutam pe tema asta. Eu nu am nimic impotriva sa isi publice altii averile. Nu au decit. Dar nu exista nici o lege in vigoare care sa ma oblige pe mine sa imi fac publica averea", a precizat rectorul Oprea.
…………………………………………………………………………………
Bucuresti, 09.03.2006                                             Presedinte EDU CER,
                                                                                Prof. Stefan Vlaston
Back to top
 
sebi1977ro  
IP Logged
 
Eugen_Brailoiu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 909
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II
Reply #24 - Mar 12th, 2006 at 7:40pm
 
Ca e justitzie, ca e invatzamant, asta se va intampla:

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4378&art=10367&cHash=f222458bc8

Citez:

"Pot fi luate si alte masuri?

Imediat dupa ianuarie, daca Romania va adera, va exista posibilitatea sa fie initiate proceduri. In viziunea mea, este mult mai bine sa ai un candidat ca Romania la bord si sa initiezi proceduri vizind incalcarea legii europene, decit sa o ai pe dinafara si sa asisti de la Bruxelles.

In ce procent va adera Romania la 1 ianuarie 2007?

Politica europeana nu se poate face in procente. Dar cred ca facem tot ce ne sta in putere sa o vedem implinita."

Zarurile sunt aruncate. De acum, "D-zeu cu mila"....

Eugen (B)
Back to top
 
 
IP Logged
 
Pages: 1 2 3 ... 61
(Moderators: AlexA, , Eugen Stamate)