Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board
 
Signup for free on our forum and benefit from new features!


Pages: 1 ... 58 59 60 61 
Politica Romaniei in cercetare si educatie (II) (Read 216284 times)
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1475 - Feb 11th, 2013 at 1:24pm
 
AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 12:15pm:
Intelegeti ca  banii sunt necesari pentru cercetare dar nu suficienti. Intr-o tara ca Romania nu trebuie sa se mearga  pe criterul acesta (sa dam la toate disciplinele indiferent de rezultate) ci sa se investeasca acolo unde exista deja un nucleu puternic format. Nici o disciplina nu se poate dezvolta in 5-10 ani, e nevoie de timp si mai ales de o politica coerenta.

Eu nu vorbeam de discipline, ci domenii mai specifice de cercetare. Un buget diferentiat functie de domenii, rezultate, etc este o solutie viabila daca se aplica si corect. As lua ca exemplu Stiintele ingineresti care are o diversitate larga de domenii specifice. Ce facem, le punem pe toata la gramada? Sunt de asemenea domenii care erau cautate o data... demult... au baza materiala pentru cercetare, dar nu au studenti fiindca domeniul este depasit... Cateodata exista nuclee cu oameni capabili dar se pierde pe acel domeniu fiindca nu au 'influentele' necesare.

AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 12:15pm:
Problema e ca in tara oricine are 5-10 articole asa si asa si o carte la o editura nationala traieste cu impresia ca e mare cercetator si i se cuvine un grant, eventual trebuie musai sa ajunga profesor si conducator de doctorat.

Ce facem insa cu cei care nu au nici macar 10% din cat ati enumerat dar se cred undeva foarte sus ...
Atunci, daca nu luam in calcul publicatii, granturi obtinute si finalizate cu succes, sau alte date din CV, cum putem evalua capacitatea unui director de proiect de a finaliza cu succes acel proiect, chiar daca tema ar fi interesanta?
Back to top
 
 
IP Logged
 
AlexA
YaBB Moderator
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1149
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1476 - Feb 11th, 2013 at 2:31pm
 
maria_andrei wrote on Feb 11th, 2013 at 1:24pm:
AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 12:15pm:
Intelegeti ca  banii sunt necesari pentru cercetare dar nu suficienti. Intr-o tara ca Romania nu trebuie sa se mearga  pe criterul acesta (sa dam la toate disciplinele indiferent de rezultate) ci sa se investeasca acolo unde exista deja un nucleu puternic format. Nici o disciplina nu se poate dezvolta in 5-10 ani, e nevoie de timp si mai ales de o politica coerenta.

Eu nu vorbeam de discipline, ci domenii mai specifice de cercetare. Un buget diferentiat functie de domenii, rezultate, etc este o solutie viabila daca se aplica si corect. As lua ca exemplu Stiintele ingineresti care are o diversitate larga de domenii specifice. Ce facem, le punem pe toata la gramada? Sunt de asemenea domenii care erau cautate o data... demult... au baza materiala pentru cercetare, dar nu au studenti fiindca domeniul este depasit... Cateodata exista nuclee cu oameni capabili dar se pierde pe acel domeniu fiindca nu au 'influentele' necesare.

AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 12:15pm:
Problema e ca in tara oricine are 5-10 articole asa si asa si o carte la o editura nationala traieste cu impresia ca e mare cercetator si i se cuvine un grant, eventual trebuie musai sa ajunga profesor si conducator de doctorat.

Ce facem insa cu cei care nu au nici macar 10% din cat ati enumerat dar se cred undeva foarte sus ...
Atunci, daca nu luam in calcul publicatii, granturi obtinute si finalizate cu succes, sau alte date din CV, cum putem evalua capacitatea unui director de proiect de a finaliza cu succes acel proiect, chiar daca tema ar fi interesanta?



Vorbeam despre discipline in sens larg. Bineinteles ca nu toate subdomeniile sunt reprezentate la fel, nici in Romania nici in alte tari. Chiar si in matematica (unde situatia in cercetare e buna)  si exista specializari unde tragi cu tunul ca sa gasesti publicatii de calitate. Cred ca Nicolae poate spune ca nici in chimie situatia nu e aceeasi in toate "sub-chimiile" existente. Ceea ce voiam sa evidentiez este faptul ca, daca impui o "quota" in toate disciplinele atunci insuccesul e asigurat: dai unora slabi si penalizezi unii buni.
Daca in inginerie e o specialitate  sau doua care merg bine si sunt rezultate asta nu inseamna ca trebuie sa dai proiecte la absolut toate celelalte. Nimeni nu spune sa  elimini complet anumite discipline, chiar si in economie poti gasi persoane capabile sa conduca un proiect, dar nu dai 20 de proiecte pe an, indiferent de rezultate. De aici ar rezulta diferentierea pe discipline.

Referitor la a doua remarca ( poate nu se aude destul de bine din Hexagon pana pe malul Dambovitei, data viitoare strig mai cu forta, promit!) exact acelasi lucru spuneam si eu: un director de proiect trebuie sa aiba o anumite statura stiintifica.  Cineva cu cateva publicatii mediocre, 2 carti si 3 granturi luate la pomana porcului care se facea acum cativa ani,  nu poate avea pretentii prea mari, chiar daca teoretic indeplineste conditiile acelea minime, impuse. Acelea sunt doar pentru a impiedica abuzurile grosolane si a tria putin candidatii, dar asta nu inseamna  ca cine indeplinesste conditiile acelea , automat trebuie sa obtina un grant si sa avanseze. Insist pe aceasta parte pentru ca, din cate am citit si auzit, s-a impamantenit aceasta idee: indeplinesc conditiile, sunt valoros si daca nu am fost avansat sau nu mi s-a acceptat propunerea de grant, atunci sunt sigur nedreptatit!

Sper ca acum e ceva mai clar, regret ca nu am fost mai clara in primul comentariu.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1477 - Feb 11th, 2013 at 3:35pm
 
AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 2:31pm:
Referitor la a doua remarca ( poate nu se aude destul de bine din Hexagon pana pe malul Dambovitei, data viitoare strig mai cu forta, promit!) exact acelasi lucru spuneam si eu: un director de proiect trebuie sa aiba o anumite statura stiintifica.  Cineva cu cateva publicatii mediocre, 2 carti si 3 granturi luate la pomana porcului care se facea acum cativa ani,  nu poate avea pretentii prea mari, chiar daca teoretic indeplineste conditiile acelea minime, impuse. Acelea sunt doar pentru a impiedica abuzurile grosolane si a tria putin candidatii, dar asta nu inseamna  ca cine indeplinesste conditiile acelea , automat trebuie sa obtina un grant si sa avanseze. Insist pe aceasta parte pentru ca, din cate am citit si auzit, s-a impamantenit aceasta idee: indeplinesc conditiile, sunt valoros si daca nu am fost avansat sau nu mi s-a acceptat propunerea de grant, atunci sunt sigur nedreptatit!



Lucrurile stau mai rău de atāt și asta pentru că nu se urmăresc rezultatele granturilor. Mie rezultatele obținute īn urma finanțării granturilor, mi se par cu mult mai importante decāt evaluarea īn sine. Și asta pentru că de multe ori, pentru a lua fața evaluatorilor, ori pentru a putea lansa īn competiție cāte zece teme pe an, se pun niște titluri aiurea, iar publicațiile īnseamnă cu totul altceva (chiar dacă sunt īn reviste bine cotate). Spre exemplu īn chimie, te poți trezi că marii specialiști īn cataliză organică devin peste noapte experți īn polimeri, sau polimeriștii experți īn spectroscopie. Și asta doar ca să poată participa la competiție pe un domeniu unde știu ei că finanțarea este mult mai generoasă (ca număr de proiecte) și li se pierde urma. Iar cānd te uiți la publicații, vezi că īn afară-i vopsit gardul, īnăuntru-i leopardul. Deloc īntāmplător, odată cu epoca Funeriu, a fost eliminată obligativitatea de a avea un website al proiectului, unde tot romānul putea să vază ce și cum. Așa s-ar fi putut identifica și dubla, sau tripla raportare, se puteau face comentarii legate rezultate, legătura dintre rezultate și titlul proiectului etc. Dar n-a fost să fie.

Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1478 - Feb 11th, 2013 at 4:07pm
 
AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 2:31pm:
Acelea sunt doar pentru a impiedica abuzurile grosolane si a tria putin candidatii, dar asta nu inseamna  ca cine indeplinesste conditiile acelea , automat trebuie sa obtina un grant si sa avanseze. Insist pe aceasta parte pentru ca, din cate am citit si auzit, s-a impamantenit aceasta idee: indeplinesc conditiile, sunt valoros si daca nu am fost avansat sau nu mi s-a acceptat propunerea de grant, atunci sunt sigur nedreptatit!


Acum ne-am inteles. Este corect ceea ce spuneti! Probabil ca, cei care sunt suparati au alte motive, fiindca pe plaiul mioritic sunt multi cei care nu pun mana sa faca ceva, dar au pretentii si uneori chiar reusesc sa avanseze bine daca sunt sustinuti de cine trebuie...Nu ati auzit de practica unora, se duc la conferinte fiindca au bani din proiecte, dar fiindca nu ar fi in stare sa raspunda la eventualele intrebari, nu fac prezentarea...apare proceeding-ul, are lucrarea publicata, totul este ok. La reviste este mai greu sa scapi de revizori (se mai lipesc la special issues ale conferintelor...), si asa au ajuns unii cu liste de lucrari la conferinte, dar fara articole in jurnale!

Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1479 - Feb 11th, 2013 at 4:13pm
 
Quote:
Lucrurile stau mai rău de atāt și asta pentru că nu se urmăresc rezultatele granturilor. Mie rezultatele obținute īn urma finanțării granturilor, mi se par cu mult mai importante decāt evaluarea īn sine.


In unele tari, pe langa evaluarea anuala exista o evaluare finala, cu calificative, realizata de experti pe domeniu.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1480 - Feb 12th, 2013 at 7:59am
 
AlexA wrote on Feb 11th, 2013 at 2:31pm:
Vorbeam despre discipline in sens larg. Bineinteles ca nu toate subdomeniile sunt reprezentate la fel, nici in Romania nici in alte tari. Chiar si in matematica (unde situatia in cercetare e buna)  si exista specializari unde tragi cu tunul ca sa gasesti publicatii de calitate. Cred ca Nicolae poate spune ca nici in chimie situatia nu e aceeasi in toate "sub-chimiile" existente. Ceea ce voiam sa evidentiez este faptul ca, daca impui o "quota" in toate disciplinele atunci insuccesul e asigurat: dai unora slabi si penalizezi unii buni.
Daca in inginerie e o specialitate  sau doua care merg bine si sunt rezultate asta nu inseamna ca trebuie sa dai proiecte la absolut toate celelalte. Nimeni nu spune sa  elimini complet anumite discipline, chiar si in economie poti gasi persoane capabile sa conduca un proiect, dar nu dai 20 de proiecte pe an, indiferent de rezultate. De aici ar rezulta diferentierea pe discipline.



Cred că se cer o serie de precizări pentru a putea trage niște concluzii cāt de cāt obiective. După modelul european, īn Romānia există două tipuri mari de competiții: proiectele Idei unde se finanțează preponderent cercetarea fundamentală și proiectele Parteneriate unde se finanțează preponderent cercetarea aplicată. Mai există și programe speciale adresate tinerilor: Post-doc și Tinere echipe.

Discuțiile legate de finanțare s-au referit la competiția Idei, unde subliniez īncă odată, se finanțează preponderent cercetarea fundamentală. Iar acest tip de cercetare este monitorizat prin intermediul articolelor publicate, evident fiind preferate publicațiile externe. Din totalul de aproximativ 80.000 de persoane care lucrează īn sistemul educație/cercetare (vreo 25.000 fiind īn Institutele de cercetare) cam 15.000 īși desfășoară activitatea pe domeniile cu vizibilitate internațională pe care le cunoaștem (fizică, matematică, chimie, știința materialelor). Ingineria ocupă o poziție intermediară īn acest caz, existānd o serie de domenii īn care se face cercetare fundamentală și unele īn care se face cercetare aplicată. Din cele 15.000 de persoane care īși desfășoară activitatea pe domeniile Științelor naturii + matematică, avem minim 1.000 -1.200 de persoane cu activitate foarte bună pentru condițiile existente īn Romānia și absolut comparabilă cu activitatea derulată īn universitățile de nivel mediu din țările dezvoltate.

Anul trecut s-au finanțat cam 250 de proiecte la competiția Idei și după cum discutam, anul acesta se preconizează finanțarea a īncă 50-60 de proiecte și asta pe toate domeniile, nu doar pe cele care au vizibilitate internațională. ESTE CĀT SE POATE DE EVIDENT īn aceste condiții că nici măcar 1/4 dintre cercetătorii cu rezultate foarte bune de pe domeniile cele mai reprezentative din Romānia, nu vor primi finanțare. Hai să spunem că īn colectivele formate pe proiectele Idei (colective mici de altfel) mai sunt prinși o serie de cercetători și ajungem la o finanțare de 1/3 din ceea ce ar trebui să reprezinte MINIMUL de finanțare pentru a menține īn viață sistemul.

Sper ca acum să fie ceva mai clar gradul de sub-finanțare a cercetării. Chiar dacă am lua de la toate celelalte domenii care sunt neperformante banii alocați și tot nu s-ar ajunge nici la 50 % din minimul necesar.
Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1481 - Feb 12th, 2013 at 10:58am
 
Quote:
Anul trecut s-au finanțat cam 250 de proiecte la competiția Idei și după cum discutam, anul acesta se preconizează finanțarea a īncă 50-60 de proiecte și asta pe toate domeniile,


Prin numarul mentionat de 50-60 proiecte, confirmati ceea ce s-a auzit! Comparat cu 250 proiecte in 2011 (era interesant de cunoscut %) mi se pare foarte mic numarul preconizat pentru anul acesta, avand in vedere ca probabil in 2013 nu va exista call pe Idei.

Era interesant sa existe posibilitatea redepunerii proiectelor de la un an la altul. Este un sistem care functioneaza in alte tari. Cred ca sistemul este foarte util fiindca se mentine un echilibru intre evaluarile realizate anual, cercetatorii nu mai pierd timpul incepand ceva de la zero, ci imbunatatind ceea ce deja a fost lucrat si evaluat (in cazul in care evaluarea a fost realizata serios pot aparea idei chiar foarte bune), etc.

Ideea redepunerii cred ca este buna, si Domnule Hurduc poate ar trebui si sustinuta!?
Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1482 - Feb 12th, 2013 at 1:40pm
 
maria_andrei wrote on Feb 12th, 2013 at 10:58am:
Comparat cu 250 proiecte in 2011 (era interesant de cunoscut %) mi se pare foarte mic numarul preconizat pentru anul acesta, avand in vedere ca probabil in 2013 nu va exista call pe Idei.



Da, īntr-adevăr numărul de proiecte este foarte mic (dacă așa va fi). De fapt noi am pornit discuția oarecum greșit, avānd īn vedere doar rata de succes a competiției, ceea ce poate genera o impresie falsă. Cānd discuți finanțarea trebuie să ai īn vedere potențialul global al unei țări. Dacă luăm īn discuție doar numărul de cercetători, fără a mai avea īn vedere și universitarii și putem constata că este o adevărată catastrofă. Cu excepția Institutelor Academiei, celelalte institute de cercetare sunt obligate să se auto-finanțeze, primind de la buget doar o cotă de 30 % din necesarul de salarii. Cum industria romānească este sublimă, dar lipsește cu desăvārșire, aproape că nu se poate pune problema contractelor cu mediul privat. Ca să intri īntr-o competiție externă cu alte institute de cercetare, pentru a aduce din exterior contracte iarăși nu prea poți pentru că-ți lipsește infrastructura pentru o astfel de competiție. Și din nou intram īntr-un cerc vicios care nu prea are ieșire.

Problema este că īn condițiile īn care finanțăm doar 1/3 din minimul necesar supraviețuirii, īncet-īncet or să dispară și grupurile cu performanțe foarte bune. De cei cu performanțe medii nici nu se mai discută și va rămāne īn joc doar o foarte mică elită, care nu știu dacă ne va mai ajuta la ceva. Am mai discutat pe tema asta și după părerea mea, dacă vrem să fim cāt de cāt prezenți īn cercetarea europeană, e obligatoriu să dezvoltăm și zona de mijloc din punctul de vedere al performanțelor, unde cu siguranță că mai există potențial. Eu nu cred că sistemul nostru educație/cercetare este supra-dimensionat față de alte țări, pentru că dacă s-ar aloca acei 1 % din PIB pentru cercetare (comparativ cu 0,3 % cāt este acum) ar fi bani suficienți și pentru finanțarea segmentului cu performanțe foarte bune și pentru cel din zona de mijloc. La noi problema majoră este că această criză a venit pe fundalul unei agonii continue (de 50 de ani nu doar de 20) a sistemului de educație și cercetare. Nu e nici o problemă să strāngi cureaua 4-5 ani, atunci cānd sistemul tău a funcționat normal o perioadă īndelungată. Insă este absolut mortal să strāngi cureaua cānd un sistem este deja pe ducă.
Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1483 - Feb 12th, 2013 at 3:13pm
 
Quote:
Și din nou intram īntr-un cerc vicios care nu prea are ieșire.


La nivel personal, ca sa nu ne afundam si sa simtim ca munca noastra este apreciata, exista solutii! Asa cum multi deja am facut-o, ne ducem afara si facem cercetare pentru altii, dar din pacate ridicam rating-ul universitatii lor...
Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1484 - Feb 13th, 2013 at 7:38am
 
maria_andrei wrote on Feb 12th, 2013 at 3:13pm:
La nivel personal, ca sa nu ne afundam si sa simtim ca munca noastra este apreciata, exista solutii! Asa cum multi deja am facut-o, ne ducem afara si facem cercetare pentru altii, dar din pacate ridicam rating-ul universitatii lor...



Ca să fiu sincer, m-am speriat și eu ieri cānd am făcut estimarea gradului de finanțare din sistem. Nu știu exact cāți cercetători mai avem, dar parcă īmi aduc aminte că era o statistică īn care se spunea de īnjumătățirea numărului de cercetători īn ultimii 10 ani (parcă mi-a rămas īn minte ceva pe la 20.000 - 25.000). Hai să dăm deoparte și cadrele didactice din sistemul privat, care oricum nu fac cercetare și să discută doar de cele 40.000 din sistemul de stat. La un total de 60.000 de cadre didactice și cercetători, noi avem vreo 600 - 700 de proiecte īn derulare la Parteneriate și Idei. Chiar dacă am lua o medie de 10-15 persoane pe proiect (la Idei sunt de regulă grupuri mici de 3-5 persoane) nici măcar 10.000 de oameni nu ar putea fi finanțați. Universitarii au deja salarii, īnsă din aceste proiecte se finanțează și post-docuri, doctorate etc. Practic nici jumătate din sistemul de cercetare nu este finanțat, fără să mai vorbim de universități.

Problema noastră nu este să ne rezolvăm la nivel individual belelele cu publicațiile. Sigur că prin colaborări externe se poate rezolva acest aspect. Īn Romānia este īnsă nevoie să reconstruim sistemul de cercetare, pentru că e cāt se poate de clar că o națiune care īși bate joc de inteligență și creativitate, va rămāne īntotdeauna la periferia Europei, chiar dacă formal facem parte din ea.
Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1485 - Feb 13th, 2013 at 9:26am
 
Quote:
Problema noastră nu este să ne rezolvăm la nivel individual belelele cu publicațiile. Sigur că prin colaborări externe se poate rezolva acest aspect. Īn Romānia este īnsă nevoie să reconstruim sistemul de cercetare, pentru că e cāt se poate de clar că o națiune care īși bate joc de inteligență și creativitate, va rămāne īntotdeauna la periferia Europei, chiar dacă formal facem parte din ea.

Ca sa te mentii actualizat pe domeniul in care lucrezi, nu o poti face doar citind articole (daca ai acces la el...), ci efectiv lucrand!
Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1486 - Feb 13th, 2013 at 2:14pm
 
maria_andrei wrote on Feb 13th, 2013 at 9:26am:
Ca sa te mentii actualizat pe domeniul in care lucrezi, nu o poti face doar citind articole (daca ai acces la el...), ci efectiv lucrand !



Aș mai completa ceva aici. Pe domeniile de cercetare care presupun obligatoriu experimente și implicit anumite costuri (uneori foarte consistente) ale cercetării, īn funcție de gradul de finanțare pe care īl ai, īți formezi și un anumit sistem de proiectare a ideilor. Concret, nu poți aborda probleme de nanotehnologie sau biologie celulară, avānd finanțări de 10.000 euro/an și asta doar din doi īn trei ani. Sistemul absolut haotic de finanțare al cercetării din Romānia, nu va face altceva decāt să distrugă și puținul care a rămas. Funcționānd īn astfel de parametri (trei ani nu se finanțează nimic, un an 250 de proiecte, un an 50 de proiecte și probabil că urmează alți trei ani īn care nu se va finanța nimic, asta ca să respectăm principiile simetriei) nu numai că ești total descurajat să faci cercetare, dar nici măcar nu-ți poți continua o idee la un moment dat, oricāt de bună ar fi aceasta. 
Back to top
 
 
IP Logged
 
a_muraru
Full Member
***
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 188
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1487 - Feb 13th, 2013 at 3:59pm
 
Quote:
maria_andrei wrote on Feb 13th, 2013 at 9:26am:
Ca sa te mentii actualizat pe domeniul in care lucrezi, nu o poti face doar citind articole (daca ai acces la el...), ci efectiv lucrand !



Aș mai completa ceva aici. Pe domeniile de cercetare care presupun obligatoriu experimente și implicit anumite costuri (uneori foarte consistente) ale cercetării, īn funcție de gradul de finanțare pe care īl ai, īți formezi și un anumit sistem de proiectare a ideilor. Concret, nu poți aborda probleme de nanotehnologie sau biologie celulară, avānd finanțări de 10.000 euro/an și asta doar din doi īn trei ani. Sistemul absolut haotic de finanțare al cercetării din Romānia, nu va face altceva decāt să distrugă și puținul care a rămas. Funcționānd īn astfel de parametri (trei ani nu se finanțează nimic, un an 250 de proiecte, un an 50 de proiecte și probabil că urmează alți trei ani īn care nu se va finanța nimic, asta ca să respectăm principiile simetriei) nu numai că ești total descurajat să faci cercetare, dar nici măcar nu-ți poți continua o idee la un moment dat, oricāt de bună ar fi aceasta. 


Daca lucrurile stau asa, si asa stau, caci oricine le poate verifica empiric, atunci care este rostul cresterii exigentelor in privinta criteriilor de promovare (gen CNATDCU) din ultimii ani? Nu vi se pare ca miscarile au sens opus: marim exigenta in privinta ocuparii posturilor, dar micsoram sansele de realizare a acestora? Sa fie o strategie discreta de disuadare a celor ce doresc sa avanseze in cariera? Ori e vorba de neatentie? Daca aceasta este cauza, cred ca CNATDCU ar trebui sa reflecteze la cercetarea autohtona privind spre pamint, nu atintind stelele.   
Back to top
 
 
IP Logged
 
gabriel_teodorescu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 530
cluj-napoca
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1488 - Feb 14th, 2013 at 4:41am
 
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat tacit, luni, nouă proiecte de lege, printre care se numără unul iniţiat de deputatul PSD Andrei Sava care vizează introducerea doctoratului cu frecvenţă redusă.
Iniţiativa lui Andrei Sava prevede programe de studii universitare de doctorat cu frecvenţă şi frecvenţă redusă. Potrivit acestui proiect, doctoratul cu frecvenţă se organizează īn regim de finanţare de la stat sau cu taxă, iar cel cu frecvenţă redusă numai īn regim cu taxă, numărul de locuri şi cuantumul taxei urmānd să fie stabilite de Senatul universităţilor. Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.1/2011 privind Legea Educaţiei Naţionale a fost adoptată tacit, īn contextul īn care termenul pentru dezbatere şi vot final stabilit pentru 29 octombrie 2012 a fost depăşit.
Back to top
 
WWW WWW  
IP Logged
 
AlexA
YaBB Moderator
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1149
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1489 - Feb 14th, 2013 at 9:24am
 
a_muraru wrote on Feb 13th, 2013 at 3:59pm:
Daca lucrurile stau asa, si asa stau, caci oricine le poate verifica empiric, atunci care este rostul cresterii exigentelor in privinta criteriilor de promovare (gen CNATDCU) din ultimii ani? Nu vi se pare ca miscarile au sens opus: marim exigenta in privinta ocuparii posturilor, dar micsoram sansele de realizare a acestora? Sa fie o strategie discreta de disuadare a celor ce doresc sa avanseze in cariera? Ori e vorba de neatentie? Daca aceasta este cauza, cred ca CNATDCU ar trebui sa reflecteze la cercetarea autohtona privind spre pamint, nu atintind stelele.   


Domnule Muraru,
Participati destul de des la discutiile de pe FAR ca sa va amintiti macar o parte din ceea ce s-a scris pe acest subiect.
Stiti bine ca anumite criterii se impuneau, problema fiind aceea ca existe diferente foarte mari intre discipline. Si ca nu s-au rezolvat problemele in disciplinele unde acestea existau si unde se impuneau niste restrictii pentru a limita accesul la pozitii universitare ( restrictii de bun simt). Stiti la fel de bine ca problema finantarii exista dar ca, in multe discipline, cu sau fara bani situatia stiintifica ramane discutabila. S-au acordat granturi, si nu putine: unde sunt rezultatele? Acestea se vad tot acolo unde, de bine de rau, oamenii lucrau si erau vizibili in exterior, dar in celelalte domenii nu s-a putut constata decat o explozie de articole mediocre, daca nu complet nule, in reviste devenite ISI peste noapte si cam atat.
Deci, marturisesc ca nu va inteleg comentariul.

Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1490 - Feb 14th, 2013 at 10:19am
 
a_muraru wrote on Feb 13th, 2013 at 3:59pm:
Daca lucrurile stau asa, si asa stau, caci oricine le poate verifica empiric, atunci care este rostul cresterii exigentelor in privinta criteriilor de promovare (gen CNATDCU) din ultimii ani? Nu vi se pare ca miscarile au sens opus: marim exigenta in privinta ocuparii posturilor, dar micsoram sansele de realizare a acestora? Sa fie o strategie discreta de disuadare a celor ce doresc sa avanseze in cariera? Ori e vorba de neatentie? Daca aceasta este cauza, cred ca CNATDCU ar trebui sa reflecteze la cercetarea autohtona privind spre pamint, nu atintind stelele.



Alexa a punctat deja unele aspecte, īnsă poate că e bine sa mai reamintim unele lucruri. Culmea este că și īnainte de a fi introduse criteriile Funeriu, domeniile cu vizibilitate externă (fizica, matematica, chimia) aveau niște standarde destul de ridicate. Spre exemplu la Chimie cerințele minime pentru profesor au fost īntotdeauna situate īntre 25 și 40 de articole ISI. Domnul Funeriu a făcut cel puțin trei greșeli majore īn momentul introducerii standardelor minimale: prima este că a exagerat prea mult pe anumite zone și a doua că a exagerat tocmai acolo unde nu era cazul. De aici s-a văzut foarte clar faptul că nu se dorea de fapt o reformă reală, ci se urmărea doar o problemă de imagine. Dacă se dorea o reformă reală, s-ar fi pus accentul tocmai pe zonele unde nu exista tradiție īn publicații externe și implicit nici vizibilitate (iar domnul Baba a desăvārșit ceea ce a īnceput primul). A treia greșeală majoră a fost aceea că nu s-au corelat criteriile cu resursa umană, ceea ce a produs o nemulțumire generală īn sistem, inclusiv īn rāndurile celor care aveau performațe rezonabile.

In stabilirea noilor criterii s-a ținut cont (spun eu) de dificultățile din zona cercetării. Poate că pe unele domenii chiar s-a exagerat īn această direcție, cum se īntāmplă din păcate īn Romānia. Eu am spus din 2011 că o dezechilibrare a sistemului prin exagerarea unor criterii, va aduce reacții inverse, cu exagerările de rigoare īn sens contrar. Lipsa unei evaluări a resursei umane īn momentul īn care vrei să devii exigent, nu poate duce decāt la erori de strategie. Insă cei de atunci se credeau nemuritori și nu le-a păsat cātuși de puțin de principiile de operare.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1223
Kuwait
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1491 - Feb 14th, 2013 at 12:47pm
 
Dar *desigur*, mai fiecare de mai sus chiar *are* dreptate.

1) Domnule Teodorescu, *io* (din *matematica*) nu vad chiar nici un impediment a re-aduce doftoratu' la chiar *fara frecventza* (chiar cum erea pa vremea *mea*). Cu o *singura conditzie*: Comisiile alea sa ishi *faca dracului datoria*, sa nu mai treaca habarnishti.

2)  Nicolae: cred c-am mai *scris-o*, p-acilea, acum *ani da zile*: "reforma Funeriu" fu sublima (in idee), da' fu pusa "in opera" chiar *jalnic*. Ca, doar am *chiar comentat*.

Cine-i de "vina"? Pai, *ai da sus*! Care *niciodata* nu facura un *studiu* al *competentzelor existente*, care nu luara *niciodata* chiar "pulsu" chiar *lumei* (lucraoare-n sistem).

Acuma: sunt chestiuni *oleaca mai fine*: anume ca, daca scrii *tone* da gunoaie (gunoiashe), chiar *nu te primeshte nime' pa chiar p-afara* - cu toate ca io cunosc *mai multe exemple*).

Ca atare, de "farsorii ashtia", noua nu tre' sa ni fie teama ca "se duc". Dar, ailaltzi, care *chiar fac treaba buna* - da, da, da!, ca *ei* se exista, ei bine, *chiar ei* tre' chiar *platitzi mai bine* decat coledzii lor, cari s-ocupa numa' cu "didactica" (ca, *e* nevoie & de *ei*).

Cata vreme pan' invatzamantul romanesc nu se trece la *salarii diferentziate*, potrivit *competentzelor dovedite* (de referentzi chiar *straini*, chiar *serioshi*), parerea *mea* e ca vom ramane pa *veci* condamnatzi a ne chiar *vaita* pa sarma...

Ca, capitalismu' chiar *asta* ar *trebui* sa fie (deshi *nu* este): a le da, oamenilor, paraiu', chiar *dupa rezultatul muncii*.

Dar, imi , desigur, cam perd vremea p-aciilisha...

Numa' fain,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
a_muraru
Full Member
***
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 188
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1492 - Feb 14th, 2013 at 2:07pm
 
AlexA wrote on Feb 14th, 2013 at 9:24am:
a_muraru wrote on Feb 13th, 2013 at 3:59pm:
Daca lucrurile stau asa, si asa stau, caci oricine le poate verifica empiric, atunci care este rostul cresterii exigentelor in privinta criteriilor de promovare (gen CNATDCU) din ultimii ani? Nu vi se pare ca miscarile au sens opus: marim exigenta in privinta ocuparii posturilor, dar micsoram sansele de realizare a acestora? Sa fie o strategie discreta de disuadare a celor ce doresc sa avanseze in cariera? Ori e vorba de neatentie? Daca aceasta este cauza, cred ca CNATDCU ar trebui sa reflecteze la cercetarea autohtona privind spre pamint, nu atintind stelele.   


Domnule Muraru,
Participati destul de des la discutiile de pe FAR ca sa va amintiti macar o parte din ceea ce s-a scris pe acest subiect.
Stiti bine ca anumite criterii se impuneau, problema fiind aceea ca existe diferente foarte mari intre discipline. Si ca nu s-au rezolvat problemele in disciplinele unde acestea existau si unde se impuneau niste restrictii pentru a limita accesul la pozitii universitare ( restrictii de bun simt). Stiti la fel de bine ca problema finantarii exista dar ca, in multe discipline, cu sau fara bani situatia stiintifica ramane discutabila. S-au acordat granturi, si nu putine: unde sunt rezultatele? Acestea se vad tot acolo unde, de bine de rau, oamenii lucrau si erau vizibili in exterior, dar in celelalte domenii nu s-a putut constata decat o explozie de articole mediocre, daca nu complet nule, in reviste devenite ISI peste noapte si cam atat.
Deci, marturisesc ca nu va inteleg comentariul.




Nu cunosc bine alte domenii decit cele socio-umane. Pentru stiinte tari/aplicate, informatiile le iau din surse oficiale si de la cei aparent mai bine informati. Asa ca este posibil ca diferenta in privinta criteriilor (la matematica, spre exemplu) sa fie minima in ultimii 20 de ani: nu stiu, si chiar daca citesc listele ce cuprind criteriile tot nu pot cuantifica in efort+inteligenta noile/vechile criterii.

In socio-umane, in aproape toate domeniile, este evidenta o crestere sensibila a exigentelor, cumva de la un an la altul (exemplara este situatia psihologiei, a stiintelor educatiei, iar in decembrie 2012 sociologia a cunoscut si ea o schimbare brusca a criteriilor, dupa cite imi spun colegii: cred ca s-a dorit, printre altele, disuadarea dlui Catalin Baba, care pina la urma tot s-a inscris la concurul de ocupare a unei functii de profesor universitar).

Or, daca aceste exigente cresc, imi pare firesc sa existe si posibilitatea acoperirii acestora, inclusiv din punct de vedere financiar (stiti ca de multe ori se spune: primim bani (multi) prin granturi pentru ca cercetarea costa). Asadar, consider ca ar trebui sa existe o corelare intre exigente si posibilitatile de indeplinire a noilor criterii.

Sint de acord cu dumneavoastra in privinta ineficientei cheltuirii banului public in cazul multor granturi. Insa a clama acest lucru imi pare falacios (dl Vlaston afirma ca atit de mult s-a risipit, incit este cumva de la sine inteleasa diminuarea bugetelor cercetarii/educatiei). Cheltuirea proasta a fondurilor de cercetare, in trecut, nu inseamna ca prezentul trebuie sanctionat, mai ales in contextul in care stacheta criteriilor este inaltata.

Altfel, cred ca nu este foarte clar care (mai) este resursa umana in sistem, si nici nu cred ca se doreste o corelare a acesteia cu exigente administrative (dl Hurduc are aici dreptate; in plus, celebra diaspora romaneasca nu doreste, in pofida celor clamate public, sa ocupe posturi de profesor universitar care, conform documentelor oficiale, sint platite mizer, nici cit un bursier postdoc - a se vedea http://www.unibuc.ro/n/organizare/dirresumane/post-vaca/docs/2013/ian/10_09_11_2... ). Cred ca posibilitatea onesta de a atinge aceste noi criterii (CNATDCU) este legata de finantare; or, finantarea scade. Cele doua miscari mi se par necorelate, si cred ca ar trebui sa atraga atentia decidentilor. Asta, desigur, daca nu ne dorim sa traim in continuare in minciuna: raportam ISI autohton, de coltu' blocului, si ne mindrim ca indeplim si noile criterii CNATDCU).
Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1493 - Feb 14th, 2013 at 5:25pm
 
a_muraru wrote on Feb 14th, 2013 at 2:07pm:
Or, daca aceste exigente cresc, imi pare firesc sa existe si posibilitatea acoperirii acestora, inclusiv din punct de vedere financiar (stiti ca de multe ori se spune: primim bani (multi) prin granturi pentru ca cercetarea costa). Asadar, consider ca ar trebui sa existe o corelare intre exigente si posibilitatile de indeplinire a noilor criterii.

Am dat un exemplu pe forum, la un concurs de conferentiar sau profesor, sa se considere sumele obtinute la grant-uri doctorale, mi se pare aberant dar posibil! Imaginati-va ca cei care au fost bursieri POSDRU cu burse foarte bune, pot ajunge sa spuna ca au avut finantare pentru cercetare, sau cei cu grant TD...
Back to top
 
 
IP Logged
 
a_muraru
Full Member
***
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 188
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1494 - Feb 14th, 2013 at 5:39pm
 
maria_andrei wrote on Feb 14th, 2013 at 5:25pm:
a_muraru wrote on Feb 14th, 2013 at 2:07pm:
Or, daca aceste exigente cresc, imi pare firesc sa existe si posibilitatea acoperirii acestora, inclusiv din punct de vedere financiar (stiti ca de multe ori se spune: primim bani (multi) prin granturi pentru ca cercetarea costa). Asadar, consider ca ar trebui sa existe o corelare intre exigente si posibilitatile de indeplinire a noilor criterii.

Am dat un exemplu pe forum, la un concurs de conferentiar sau profesor, sa se considere sumele obtinute la grant-uri doctorale, mi se pare aberant dar posibil! Imaginati-va ca cei care au fost bursieri POSDRU cu burse foarte bune, pot ajunge sa spuna ca au avut finantare pentru cercetare, sau cei cu grant TD...


Sint de acord cu dumneavoastra. Deja se incearca asimilarea burselor POS DRU (burse pentru dezvoltarea resurselor umane) cu cele de cercetare (dosarele electronice vizibile pe jobs.edu.ro confirma aceasta), iar tentatia este de a considera orice ''proiect'' certificat de o adeverinta drept ''proiect de cercetare''.

Rectificare
La adresa jobs.edu.ro puteti citi multe dosare, mai putin dosarele unor ''grei'' (Catalin Baba, Dan Sandor etc. - aceste dosare nu sint pentru plebe, iar legea nu se aplica celor ce au facut-o). Asa ca nu se stie daca ei indeplinesc standardele minimale. Dar vor fi profesori universitari, caci si domn' ministru a fost facut profesor de marele politician Daniel Funeriu...
Back to top
 
 
IP Logged
 
maria_andrei
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5 AE!

Posts: 251
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1495 - Feb 14th, 2013 at 8:05pm
 
a_muraru wrote on Feb 14th, 2013 at 5:39pm:
Sint de acord cu dumneavoastra. Deja se incearca asimilarea burselor POS DRU (burse pentru dezvoltarea resurselor umane) cu cele de cercetare (dosarele electronice vizibile pe jobs.edu.ro confirma aceasta), iar tentatia este de a considera orice ''proiect'' certificat de o adeverinta drept ''proiect de cercetare''.

Acestea pot fi considerate proiecte de cercetare pentru nivelul asistent sau sef de lucrari. Sa ajungi conferentiar sau profesor cu astfel de 'proiecte de cercetare' ... cred ca nu mai merita comentat!
Back to top
 
 
IP Logged
 
Nicolae Hurduc
Ex Member


Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1496 - Feb 15th, 2013 at 8:06am
 
a_muraru wrote on Feb 14th, 2013 at 5:39pm:
Sint de acord cu dumneavoastra. Deja se incearca asimilarea burselor POS DRU (burse pentru dezvoltarea resurselor umane) cu cele de cercetare (dosarele electronice vizibile pe jobs.edu.ro confirma aceasta), iar tentatia este de a considera orice ''proiect'' certificat de o adeverinta drept ''proiect de cercetare''.



După părerea mea, proiectele POS-DRU (doctorale sau post-doctorale) nici vorbă să poată fi asimilate cu proiectele de cercetare. Si asta pentru un motiv foarte simplu: ele sunt proiecte instituționale, nu individuale. Sau mai clar spus, īn momentul cānd se aprobă un astfel de proiect se ia īn discuție activitatea īntregii instituții care lansează proiectul și nu activitatea managerului, sau a echipei de doctoranzi sau post-doci.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1223
Kuwait
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1497 - Feb 16th, 2013 at 9:55am
 
Hm... Ma cam scuzatz' ca chiar revin, ca vaz ca *nime*, chiar *nime* nu a "marshat" de-a ma "incontra".

Pentru ca-mi murira laudatorii (desigur, o *tara* a *romanului*, care se crede pa "deasupra" alorlaltzi):

hai sa v-o spui" cum ca io "lucrez"  la o problema chiar de , chiar "acu" chiar trizacidiani. Shi, *nu imi iese*. Shi, ma "compar", - ma chiar scuzatz' - cu *ai da scriu cate 15 pa an*...

Va *e*, oare, de *chiar ajuns*, de-a chiar *intzelege* cam *ce e* Shtiintza? Ca, daca *nu* e de-ajuns, io am cateva intrebari dragilor, care va vor chiar "cracana"...

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
AlexA
YaBB Moderator
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1149
Gender: female
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1498 - Feb 16th, 2013 at 12:01pm
 
Marian_Deaconescu wrote on Feb 16th, 2013 at 9:55am:
Hm... Ma cam scuzatz' ca chiar revin, ca vaz ca *nime*, chiar *nime* nu a "marshat" de-a ma "incontra".

Pentru ca-mi murira laudatorii (desigur, o *tara* a *romanului*, care se crede pa "deasupra" alorlaltzi):

hai sa v-o spui" cum ca io "lucrez"  la o problema chiar de , chiar "acu" chiar trizacidiani. Shi, *nu imi iese*. Shi, ma "compar", - ma chiar scuzatz' - cu *ai da scriu cate 15 pa an*...

Va *e*, oare, de *chiar ajuns*, de-a chiar *intzelege* cam *ce e* Shtiintza? Ca, daca *nu* e de-ajuns, io am cateva intrebari dragilor, care va vor chiar "cracana"...

Nea Marin


Nea Marine, am discutat de multe ori despre calitate versus cantitate in ceea ce priveste publicatiile. Ce sa te mai  contram ca stii  ce gandim, cel putin obisnuitii forumului. Oricum, cel putin in matematica, oamenii sunt convinsi ca nu poti scriemult si bun, exista o limita a ideilor pe care le poti avea in timp data fiind complexitatea si dificultatea problemelor. De altfel, in anumite dosare in care e vorba despre excelenta stiintifica, nici nu ti se cere intreaga lista de publicatii ci 4-5 articole cele mai reprezentative dintr-o anumita perioada de timp.
Weekend placut!

Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1223
Kuwait
Gender: male
Re: Politica Romaniei in cercetare si educatie (II)
Reply #1499 - Feb 17th, 2013 at 12:40pm
 
Bre, Alexa (io numa' sper sa-ntzeledzi humoru'): a dreakului femee mai eshti!

Pai io-tzi scriam ca "ma compar". Dar, vezi tu, Alexa: pan' tzara, trebshoara-i mai "acra": pentru ca *chiar aia* cu 15 pa an sunt "ridicatz'* pan' posturi. Poate ca ma inshel io. Da' *nu o prea cred*...

Ca, p-acilea "bateam" io, draga Alexa, pa chiar mai pa sus, cercand sa *subliniez*, chiar cum o fac chiar acuma: c-avem, *in tzara*, oameni *faini*. Shi care, pen' ca-s mai "rushinoshi", pen' ca nu sunt "bagacioshi", chiar *pierd*, la avansare, in fatza *alorlaltzi*...

Acuma, sper ca m-am facut oleaca mai bine-ntzeles, shtiu ca nu ti superi d-o gluma ,

al tau,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
Pages: 1 ... 58 59 60 61 
(Moderators: AlexA, , Eugen Stamate)