Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board
 
We've upgraded to YaBB 2!


Pages: 1 2 3 4 ... 6
Proiectul de Lege a Educatiei 2010 (Read 26856 times)
Costel_Sarbu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 651
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #25 - Mar 29th, 2010 at 6:25am
 
De ce resping rectorii proiectul Legii Educatiei Nationale?

de Stefan Vlaston HotNews.ro
Luni, 29 martie 2010, 8:06   

Dupa 1989, cea mai rentabila afacere, inlesnita si de apetitul urias al tinerilor romani pentru diplome si de lipsa de exigenta a angajatorilor, in special a celor bugetari,  a fost “fabrica de diplome”. Universitatile s-au transformat in vanzatori de iluzii, in furnizori de diplome si titluri de tot felul, inclusiv doctorale, pentru cine are bani si suficienta influenta, ajungandu-se la o cifra de afaceri de un miliard de euro pe an. Exponenti ai lumii interlope (de la Jenica Boierica la Catalin Voicu, ambii doctori in stiinte oferite de universitati de stat), au ajuns sa aiba titluri universitare. 

Afacerea  a atins forme grotesti, odata cu devoalarea fenomenului Spiru Haret, care printr-o politica de  dumping atrasese jumatatea dintre studentii Romaniei, circa 400.000, care obtineau diplomele de la “distanta”, fara sa vada vreun profesor la fata. Contra cost, evident.

La adapostul autonomiei universitare, inteleasa ca un paravan, afacerea “duduia” mai ceva decat economia lui Tariceanu,  fara vreun control din partea statului, paralizat si aparent in totala disolutie. Si cum sa nu se intample astfel, daca legile, regulamentele, hotararile de guvern erau decise sau macar inspirate chiar de profitorii noii oportunitati, aflati in parlament, la conducerea ministerului, in guvern.

In fapt, un grup de presiune si intimidare forma majoritatea in Senatul universitar,  de unde dicta “alegerea” rectorilor, a decanilor si a celorlalte functii de conducere, eliminand pe toti cei care indrazneau sa “miste in front”, conducand feuda astfel ocupata cu metode securisto-comuniste, adica intimidare, rasplata sustinatorilor, musamalizarea plagiatelor si a coruptiei universitare, oferirea de diplome si titluri universitare si doctorale ca premii de fidelitate.

In tot acest timp statul a abdicat de la misiunea sa principala, aceea de a supraveghea piata furnizorilor de servicii educationale, de a emite norme si de a verifica respectarea acestora. Mai mult, proprietar al bazei materiale a universitatilor de stat, baza ce ar fi trebuit sa serveasca interesele romanilor, nu sub forma “da banii, ia diploma”, statul a acceptat o autonomie a acestora, inclusiv financiara, care a insemnat o privatizare “de facto”, devenind “stat in stat”, dupa modelul cunoscut al agentiilor guvernamentale. 

Iata motivele clare pentru care rectorii, in frunte cu Ecaterina Andronescu si Andrei Marga, la care se alatura comentatori de serviciu, precum Cristian Parvulescu, resping cu virulenta noul proiect de lege care le “sparge” afacerea, mascata de “autonomia universitara”.

In fapt Andrei Marga si Ecaterina Andronescu, doi dintre profitorii sistemului actual si vinovati de dezastrul in care se afla universitatea romanesca, au motive personale sa fie impotriva legii : conform noul proiect de lege, inspirat si compatibil cu legile existente in tarile puternic dezvoltate, nu ar mai putea fi rectori pe viata, asa cum sunt acum. Domnul Marga se afla in conflict de interese fiind rectorul si deci seful propriei sotii, (nou proiect de lege interzice acest grotesc conflict de interese) iar doamna Andronescu, fiind parlamentar, nu mai poate cumula si functia de rector, conform acestui proiect de lege.

Consecintele n-au intarziat sa apara. Nicio universitate romaneasca in top 500, cercetarea romaneasca se plaseaza  pe locuri codase, in urma unor tari ca Liechtenstein, Bermuda, New Caledonia, Cyprus, Barbados, Guadeloupe, Malta, Bahrain, Seychelles, evaluari internationale care ne desfiinteaza pur si simplu invatamantul si cercetarea.

S-ar putea crede ca noua Lege a Educatiei Nationale schimba actualii profitori cu altii, asa cum si reclama contestatarii.

Sa vedem principalele prevederi care incearca sa aduca pe drumul util cetatenilor invatamantul superior romanesc si care sunt respinse vehement de profitorii de pana acum.

1. Statul isi rezerva parghii importante pentru controlul a ceeace se intampla in universitati.
(Art 112 (a) revocarea ordinului de confirmare a rectorului, b) reducerea sau eliminarea temporara sau definitiva a accesului la finantarile din surse publice;
c) initierea unui proiect de lege de preluare sau fuziune a institutiilor de invatamant
superior slab performante de catre cele performante;
d) initierea unui proiect de lege de desfiintare a institutiei de invatamant superior in
cauza.)
2. Rectorul se stabileste pe baza unui concurs public, la care pot participa orice personalitati stiintifice sau academice din tara si strainatate. Comisie de selectie si recrutare a rectorului formata, in proportie de 50% din membrii ai universitatii si in proportie de 50% din personalitati stiintifice si academice din afara universitatii, din tara si strainatate.

Bine ar fi ca in aceste comisii sa intre si manegeri de top din tara si strainatate, iar procentul acestora sa fie marit la 70%. In universitatile cele mai performante din lume toate functiile de conducere, incepand cu cea de director de departament, sunt scoase la concurs public international. De concurs se teme  actuala oligarhie universitare si invoca manipulator, diversionist si mincinos incalcarea ‘democratiei universitare’ si a ‘autonominei universitare’.

3. Ministrul Educatiei valideaza, sau nu, prin ordin,  numirea unui rector si-l poate revoca oricand,  fara ca Senatul sa aiba vreun cuvant de spus. 

Sigur, aici este de comentat daca ministrul, factor politic, urmareste sau nu interesele cetatenilor. Pana la urma, forta politica care a castigat alegerile si are pe mana gestionarea intregii tari isi asuma si acest segment de decizie, iar daca greseste va plati in procesul democratic. Oricum este mai corect, prin comparatie cu rectorii si senatele care nu platesc niciodata.

4. Art.248 (1) In una si aceeasi universitate sau in universitati diferite se interzice cumulul de norme didactice.

Adica rectorii si universitarii nu mai pot lua salarii pe 10 norme sau mai multe, pe care nu le realizau niciodata, pentru ca nu aveau nici timpul fizic necesar. Afectata la buzunare,  oligarhia universitare invoca ‘autonomia universitara’ uitind sa spuna ca nicaeri in lume un cadrul universitar nu cumuleaza norme peste norme la diverese universitati asa cum se intimpla in sistemul din Romania.

5. Art.249 (1) Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la indeplinirea varstei
legale de pensionare, de 65 de ani.
(2) Se interzice ocuparea oricarei functii de conducere sau administrare, la orice nivel al universitatii, dupa pensionare. Mandatele functiilor de conducere sau de administrare se intrerup de drept in cazul persoanelor care au indeplinit varsta de pensionare.

Iata durerea cea mare! Cei mai multi rectori in functie vor pleca la pensie odata cu promulgarea legii (asa cum se intimpla in toate universtiatile europene), lasand fotoliile caldute si aducatoare de putere si de salarii uriase. Ce tristete enorma!

6. Art. 255 (3) Se interzice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane dovedite ca au plagiat. Se anuleaza concursul pentru un post didactic ocupat, indiferent cand, de catre o persoana dovedita ca a plagiat.
In sfarsit, prima masura clara impotriva plagiatorilor. Ramane de stabilit o instanta credibila care sa aplice stampila “plagiat” si jumatate din conducerile de universitati vor trebuie sa se ascunda undeva de rusine. Daca o mai au!

7. (4) Dupa promulgarea acestei legi, se interzice ocuparea oricarui post de conducere, in
cadrul aceleiasi facultati si universitati de catre afini si rudele pana la gradul II, inclusiv.
Adio clanuri universitare si familii care sa ocupe integral conducerea unor universitati, ba chiar sa lase mostenire functiile de conducere precum imparatii  odinioara.

8. Art. 263 (7) Cadrele didactice titulare pe un post didactic din invatamant, alese in Parlament, numite in Guvern sau indeplinind functii de specialitate specifice in aparatul Parlamentului, al Presedintiei, al Guvernului si in Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, precum si cele alese de Parlament in organismele centrale ale statului au drept de rezervare a postului didactic pe perioada in care indeplinesc aceste functii.

Adica adio cumul de functii politice, universitare, guvernamentale, parlamentare, etc.

Chiar si numai aceste exemple ne arata motivele panicii si disperarii care au cuprins rectorii si a celor aflati in slujba acestora.

Ce sanse are aceasta lege sa treaca de Parlament? Dupa opinia multora destul de mici.

Personal sunt mai optimist. Chiar sper sa fi inteles multa lume ca la capatul drumului pe care mergem acum ne asteapta prapastia. Economica, sociala, culturala, educationala.

Productivitatea unei economii, deci bunastarea, depinde in masura decisiva de calitatea proceselor educationale. Mai devreme sau mai tarziu vom plati cu totii nesimtirea si nerusinarea unora. Exemplul Greciei ne arata la ce sa ne asteptam.

Miracole nu vin de nicaieri. Doar presiunea opiniei publice si a mediei poate duce evolutia societatii pe un drum care sa ne scoata din criza, nu sa ne afunde mai mult in prapastie.

http://www.campusnews.ro/stiri-opinii-7077160-resping-rectorii-proiectul-legii-e...
Back to top
 
 
IP Logged
 
Marian_Deaconescu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1223
Kuwait
Gender: male
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #26 - Mar 29th, 2010 at 2:10pm
 
Domnule Craciun,

cu privire la invatzamantu' superior eu am o singura doleantza, anume: sa se faca, dom'le, odata, o re-evaluare a cadrelor cu expertzi straini, numitzi de catre *minister* (adicatelea nu pretenarii cantidatului, care i-a  omenit cu vodca la o masa), din domeniul cantidatului.

N-am auzit ca s-ar fi propus asha ceva, cu toate ca astfel s-ar matrashi din sistem o sumedenie de bagacioshi  c-avem, slava Domnului, ca vin Pashtele - multzime shi-m matematca, deshi mult mai putzini decat in alte domenii.

Cu salariile alea babane puse la buget, am putea aduce multzime de tineri (tinerei, trecutzi da' inca ne-scuturatzi) in vo shase universitazi mari & serioase, ca sa punem Romania pa harta, sa vorbeasca aia-n engleza & sa atraga studentzi straini platitori & sa degreveze bugetu' oleaca, dand & calitatea trebuincioasa.

Noul ministru ar trebui sa shtie treburile astea. Daca n-a propus-o e pentru ca:

1) nu s-a gandit (&-atuncea eu il scuip in obraz), ori

2) nu poa' s-o faca din cauza presiunilor politice - shi eu il intreb atuncea p-acest oportunist: da' di ce te-ai bagat, dom'le?

Hai noroc,

Nea Marin
Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #27 - Mar 29th, 2010 at 3:08pm
 
Ba s-avem pardon, Nea Marin, numai eu de cate ori am propus o re-evaluare cu straini (vezi si Manifestul Invatamantului Superior..).
Eu am propus sa fie evaluati profesorii universitari cu straini si pe urma, cei re-atestati de straini sa ii re-atesteze pe confi, sl samd. Adica in clipa de fata noi nu avem un nucleu in care sa avem incredere.
Ai nucleul confirmat, de acolo poti raspandi corectitudine in sistem.
D-aia am sis zis tot timpul, fara re-evaluare vom avea tot timpul picioarele de lut.

Dar cine sa vrea? Cei care au putere se cred intotdeauna mai destepti decat sunt si ii mai cred si pe ceilalti mai prosti decat sunt. Cam de aici apare totul: lege la secret, masterate obligatorii in domeniul celor care au scris legile, consultari fara modificari samd.

Pana una alta, am inteles ca si liderii sindicatelor din universitar - ca sa mai linga o data mainile rectorale care le dau graunti - o sa critice legea pentru afectarea "autonomiei" de care beneficiaza din greu (liderii evident). Dupa ce si-au luat autocare peste autocare, acum universitatile se vaita ca nu au bani. Ele se vaitau ca nu au bani de promovari, nici cand isi cumparau cate trei autocare deodata sau isi faceau aqualanduri si plateau numai pe scari cat altii pentru zgarie-nori.
Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #28 - Mar 29th, 2010 at 4:49pm
 
Rectorii grupurilor de interese

http://www.gandul.info/news/basescu-raspunde-rectorilor-nu-putem-accepta-o-auton...

Miclea: "Avem nevoie de rectori tari"

Nimic mai eronat pentru situatia actuala.
Avem nevoie de universitati cinstite. Ori in clipa actuala nu doar rectorii sunt necinstiti ci intreg sistemul si o buna parte din reprezentantii lui: de la biroul de catedra pana la minister si consiliile sale.

Cu rectori tari nu se rezolva problema necinstei si lacomiei care guverneaza mediul academic.

Avem nevoie de reforma. Clara. Asumata. Directa, nu disimulata intre sute de articole.
Avem nevoie de un moment zero pentru invatamantul romanesc. Nu poti lua ceva ce merge prost - un Trabant, de exemplu si sa il faci sa mearga bine, doar schimband soferul est-german cu unul vest-german, in speranta ca se va transforma intr-un Mercedes Top 500. Trebuie refacut totul, din temelii si pe baze europene.
Suntem atat de rau ca trebuie sa facem ce nu au avut nevoie sa afaca altii. Sa distrugem - prin "dinamitare", daca este nevoie - si sa reconstruim pe baze sanatoase.
Daca ma intrebati pe mine in ce masura asa ceva este posibil va spun sincer: nu cred ca vrem; nu cred ca putem.
Va urma doar o alta mlastina, poate mai spalacita, poate mai murdara (dupa ce se vor adapta la noile legi), dar in mod cert o mlastina. In absenta masurilor radicale pasii mici inainte sunt - in mod traditional, la noi - urmati de si mai multi pasi mari inapoi.

PS Chiar incompleta si cu erori datorate orgoliilor nejustificate, legea propusa este un progres fata de ce avem acum. Cei care plang de mila pensionabililor de 65 de ani si ii aduc in fata la proteste, sa nu uite ca 20 de ani din cei 65 au dus invatamantul romanesc unde este acum. Valori adevarate nu ar fi permis asa ceva. Nu ar fi tacut la academii peste academii. Nu ar fi tacut la plagiate peste plagiate. Si nici cand ar fi vazut abuzuri si nepotism in propria univesitate. Pseudo-valorile urla doar cand isi vad afectate drepturile, nu si cand nu isi indeplinesc datoriile.
Back to top
« Last Edit: Mar 30th, 2010 at 10:31am by craciunm15 »  
 
IP Logged
 
AlexA
YaBB Moderator
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1146
Gender: female
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #29 - Mar 29th, 2010 at 8:54pm
 
Marian_Deaconescu wrote on Mar 29th, 2010 at 2:10pm:
Noul ministru ar trebui sa shtie treburile astea. Daca n-a propus-o e pentru ca:

1) nu s-a gandit (&-atuncea eu il scuip in obraz), ori

2) nu poa' s-o faca din cauza presiunilor politice - shi eu il intreb atuncea p-acest oportunist: da' di ce te-ai bagat, dom'le?

Hai noroc,

Nea Marin


Nea Marine, raspunsul este evident si-l stie toata lumea. Inclusiv persoana in cauza.
Din pacate, indiferent de schimbarile propuse de noua lege, ramane aceasta problema a pseudo-universitarilor. Nu se spune nimic clar in acest sens ( si cred ca este o "omisiune" voita), evident, nici gand de reevaluare de nici o forma si multi se intreaba: ce se va intampla cu acesti oameni? Care va fi statutul lor in viitor, daca prin comasarea unor universitati, inevitabil vor dispare posturi? Parca vad niste procese si niste cereri de indemnizatii colosale pe viitor........

Back to top
 
 
IP Logged
 
sebi77
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 328
Gender: male
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #30 - Mar 30th, 2010 at 7:34am
 
Nea Marine,

Ar mai fi si o a treia variata: NU ESTE LEGAL (si ma refer aici in special la legislatia muncii si la Constitutie).

Posturile au fost ocupate prin concurs, durata contractului de munca este NEDETERMINATA. In consecinta a veni si a face o reevaluare / revizuire a criterilor avute la confirmarea titlului de profesor sau conferentiar ar insemna de fapt o RETROGRADARE din functie.  Potrivit legii (Codului Muncii - art. 264 alin. 1, lit. c), retrogradarea  se poate face doar ca urmare a savarsirii unei abateri disciplinare pentru maxim 60 zile.

Avem deja ca precedente judiciare cazurile directorilor in institutii descentralizate care au fost destituiti pe motiv ca nu corespund profesional (desi promovasera un concurs). Majoritatea au castigat in instanta, ba chiar si pe la CEDO; statul roman a fost obligat sa plateasca mii de euro despagubiri. De ce au castigat? Foarte simplu, promovand acel concurs in fata unei comisii profesionale s-a prezumat ca este competent sa ocupe acel post.  

O solutie ar putea  fi:
1. Prevederea in lege a faptului ca in urmatorii 5 ani un cadru didactic universitar  are obligatia sa publice un numar de X articole cu detaliile aferente: tip revista, factor de impact etc.
2. Incadrarea personalului didactic de acum incolo pe durata determinata si criterii clare in care colaborarea dintre institutie si profesor ar putea continua.


PS
NU vreau sa par "Gigi contra", sustin si eu reevaluarea dar trebuie vazut cum respectam cadrul legal.

Back to top
« Last Edit: Mar 30th, 2010 at 11:01am by sebi77 »  
sebi1977ro  
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #31 - Mar 30th, 2010 at 8:29am
 
O Lege a reformei ar putea redefini titlurile universitare. Cele vechi nu se pierd dar nu mai exista.
Exemplu: Profesor asistent, profesor asociat, profesor titular (sau similar).
Back to top
 
 
IP Logged
 
sebi77
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 328
Gender: male
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #32 - Mar 30th, 2010 at 8:54am
 
Ceea ce spuneti dumneavoastra  a fost incercat si in exemplul dat  de mine (cel cu directorii): ba le-au desfintat/transformat posturile, ba s-a desfintat institutia ...cu schimbarea denumiri,au schimbat orgranigrama, etc... CEDO a spus ca statul trebuie sa-i ofere un post similar (atat ca atibutii cat si ca salarizare) cu cel care l-a ocupat. Smiley

Un exemplu:

http://ec.europa.eu/romania/news/infringement_telecom_ro.htm

Back to top
 
sebi1977ro  
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #33 - Mar 30th, 2010 at 9:42am
 
Statul ii ofera un post similar nivelului de calificare pe care il are.

Nu are nici o legatura cu ceea ce se intampla in administratiile politizate. Ei au fost demisi in afara legii, prin masuri administrative abuzive, noi vorbim de o noua lege care va statua alte pozitii academice si alte cerinte pentru fiecare post.
CEDO a vazut ca in administratie erau masuri politice, aici vorbim de masuri calitative asumate intr-o noua lege.

Alte solutii pot fi legate de adaugarea de grade didactice noi, peste profesor universitar. Cum a incercat si Andronescu. De exemplu habilitarea: Prof univ. habil. samd
Solutii exista. Cu vointa stam rau.
Back to top
 
 
IP Logged
 
archibald
Ex Member


Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #34 - Mar 30th, 2010 at 11:08am
 
Romania Libera Joi, 30 Martie 2010
De ce se tem rectorii de noua lege a educatiei

de DIANA LAZAR

Atacat de sindicate si rectori, ministrul Daniel Funeriu a primit ieri o mana de ajutor de la presedintele Basescu, care si-a reafirmat public sprijinul pentru noul proiect de lege a educatiei. Cu exceptia PC, opozitia a refuzat sa participe la dezbaterea de ieri.
Intrata in a doua saptamana de dezbatere publica, legea educatiei i-a adus ministrului Funeriu mai multi contestatari decat a avut de infruntat oricare alt ministru al Educatiei. Care sunt motivele? Romania libera  va propune sa urmariti in aceasta  saptamana o serie de analize asupra principalelor teme ale viitoarei legi. Astazi, razboiul rectorilor.


Autonomia, paravan pentru grupurile de interese
Modalitatea de alegere a rectorului pare sa fie un fel de calcai al lui Ahile pentru universitarii din Romania. Noua lege prevede desemnarea rectorilor de catre ministru pe baza unui concurs la care pot participa inclusiv personalitati stiintifice sau academice din tara si din strainatate, in loc de alegerea conducatorului institutiei de catre Senatul universitatii, asa cum este in prezent. Jumatate din comisia care va face selectia candidatilor si recrutarea rectorului ar urma sa fie formata in proportie de 50% din membri ai universitatii, iar cealalta jumatate va veni din lumea  academica din afara institutiei. In viziunea Guvernului, aceasta schimbare va avea ca efect anihilarea practicilor actuale de numire a conducerii universitatilor in functie de interesele unor grupuri. „Va rog sa nu confundati grupurile din universitati cu autonomia universitara.

Nu fabricam si nu putem accepta o autonomie a grupurilor de interese din unele dintre universitati, vrem o autonomie a universitatilor in favoarea studentilor si a profesorilor", a fost mesajul pe care l-a transmis rectorilor presedintele Traian Basescu la dezbaterea publica de luni, tinuta la Palatul Parlamentului. La randul sau, premierul Emil Boc a declarat ca noua lege „spune adio gastilor universitare, incompetentei din invatamant, si pune accent pe performanta". „Toti cei care au fost obisnuiti cu apa calduta, sa treaca astazi ca sa vina maine, salariile se platesc oricum, acestia trebuie sa stie ca prin noua lege acest lucru nu va mai fi incurajat", a conti-nuat premierul. Mesajele aspre ale celor doi vin ca raspuns la rezolutia Consiliului National al Rectorilor, adoptata la sfarsitul saptamanii trecute, in care se spune ca legea amputeaza drastic autonomia universitara, ceea ce o face neconstitutionala.

Ori rector, ori parlamentar
Un alt punct contestat de universitari se refera la dreptul ministrului de a valida sau nu, prin ordin, numirea unui rector, pe care sa-l poata revoca oricand, fara ca Senatul universitatii in cauza sa aiba vreun cuvant de spus.

Rectorii sustin ca, dand mana libera ministrului, s-ar ajunge la politizarea conducerilor universitatilor. Este insa de mentionat ca, si dupa regulile actualei legi, ministrul este cel care semneaza ordinul de numire a rectorului ales de Senatul universitatii, dar nu il poate revoca. Guvernul sustine ca, daca legea Funeriu ar intra in vigoare, ar disparea insa  actualele „clanuri universitare", vedetele anchetelor de presa din ultimii ani. Mai precis, actul normativ interzice ocuparea unui post de conducere in aceleasi institutii universitare de catre rudele pana la gradul al II-lea, inclusiv.

In plus, rectorii ocupanti ai unui fotoliu de parlamentar, de membru in Guvern sau ai oricarei functii publice, nu vor putea cumula cele doua functii de conducere, dar vor avea dreptul de rezervare a postului didactic pe perioada mandatului.

Dezbaterea publica, motiv de dezbatere
Presedintele Traian Basescu a subliniat luni ca lipsa educatiei potrivite este cauza faptului ca Romania nu s-a relansat economic in urma crizei. „De aceea, ce se va decide legat de legea educatiei depinde competitivitatea Romaniei si, implicit, sansa romanilor de a trai mai bine in interiorul Uniunii Europene. (...) Daca vom avea oameni bine pregatiti, vom avea aceasta capacitate si nu vom mai trai din imprumuturi ca sa ne platim salariile", a afirmat el, intarind ca, profesional, Romania sta mai prost chiar decat Bulgaria.

PSD si PNL nu au participat la dezbaterea de luni din Parlament pentru ca au considerat-o „neserioasa". De altfel, opozitia a anuntat deja ca va depune o motiune simpla pe educatie, acuzand politizarea universitatilor prin noua lege a educatiei si faptul ca ministerul a injumatatit dezbaterea publica la numai doua saptamani, in loc de 30 de zile, cat prevede legea. Pana atunci insa, social-democratii au cerut prin vocea liderului Victor Ponta demisia ministrului Daniel Funeriu, „o persoana total incapabila de a gestiona un proces atat de important de reforma". Funeriu a replicat insa ca „absentii nu au niciodata dreptate". Totusi, in ceea ce priveste termenul pentru dezbaterea proiectului, pana si sustinatori ai acestuia considera ca nu este suficient. Mircea Miclea, seful comisiei prezidentiale care a elaborat primele principii ale reformei ajunse pe hartie, a solicitat prelungirea perioadei de dezbatere cu inca doua saptamani

Principalele modificari:
- eliminarea doctoratelor cu frecventa redusa, cu exceptia celor vocationale
- invatamant gimnazial de cinci clase si liceu de trei clase
- bacalaureat bazat de probe transdisciplinare, maximum 20 de ore de clasa pentru clasele I-IV si cel mult 25 de ore pentru clasele V-VIII
- bilete reduse cu 75% pentru elevi la concerte si filme
- amenzi usturatoare pentru parintii ai caror copii absenteaza de la scoala
Back to top
 
 
IP Logged
 
sebi77
Senior Member
****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 328
Gender: male
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #35 - Mar 30th, 2010 at 11:19am
 
La adresele de mai jos se pot descarca  fisierele audio a dezbaterilor din Parlament si de la Ministerul Educatiei cu ONG-urile:

1. Dezbateri cu ONG-uri - 27.03.2010 (la care a participat si EDU CER)

http://www.edu.ro/audio/27_03_2010_dezbatere_ONG.mp3


2.  Dezbaterea de la Parlament

http://www.edu.ro/audio/29_03_dezbatere_parlament_lege.mp3
Back to top
 
sebi1977ro  
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #36 - Mar 30th, 2010 at 11:31am
 
Intre aberatiile legii se numara si amenzile "usturatoare" pentru parintii ai caror copii absenteaza.
Cum se face asta? Mai ales ca - de obicei - absenteaza copii parintilor si asa saraci.
Se va semna un contract intre parinte si scoala? Si daca parintele nu vrea sa semneze nici un contract? Cine il poate obliga? Nu i se mai primeste copilul la scoala? O sa se ajunga la faza ca nu o sa isi mai dea deloc copii  la scoala, ca sa nu plateasca amenzi. Sau o sa se lase de servici - aia care mai au - ca sa isi pazeasca odraslele la scoala?
Iarasi niste idei visate si plesnite in lege de indivizi care se cred prea destepti ca sa mai consulte si pe altii. Ca sa nu mai spun de juristii ministerului care iau banii de pomana.

Cat despre rectorii actuali, astia vor autonomia ca sa se faca stapani peste universitati, cu banii statului.
Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #37 - Mar 30th, 2010 at 5:01pm
 
Exista riscul ca legea cazuta in capcana masivitatii date de juxtapunerea de texte din legile anterioare sa se stinga ca un foc de paie.

http://www.evz.ro/cache/detalii/stiri/profesorii-univeristari-din-timisoara-i-au...

Va urma si o lupta politica, din care nu se va mai intelege nimic. In loc de o lege a reformei de maxim 10 pagini (daca nu mai putin) s-a preferat varianta Andronescu, care mai mult complica lucrurile.
E uimitor cat de putin trebuie scris ca sa se faca ceva si cat de mult ca sa se ascunda ceva. Punctele bune ale legii s-ar putea pierde intre cele slabe, iar puterea mass media a rectorilor va insista pe ce e slab in legea mamut a educatie.
Mi-e teama ca pana la urma se va pierde esenta reformei. Adica, atat cat a mai ajuns in lege.
Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #38 - Apr 1st, 2010 at 10:06am
 
Back to top
 
 
IP Logged
 
petru_cianga
Junior Member
**
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 65
Gender: male
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #39 - Apr 2nd, 2010 at 9:03pm
 
[quote author=craciunm15 link=board=news;num=1268986893;start=25#37 date=03/30/10 at 12:01:38]

"Va urma si o lupta politica, din care nu se va mai intelege nimic.
Mi-e teama ca pana la urma se va pierde esenta reformei. Adica, atat cat a mai ajuns in lege".

Va dau dreptate in ce priveste lupta politica, atata doar ca ea a inceput de ceva vreme. Aceasta lupta a luat locul dialogului si se desfasoara de pe pozitii de intransigenta.

Am primit acest document de la AdAstra, cu privire la opiniile lor referitoare la legea Educatiei
http://docs.ad-astra.ro/opinie_AdAstra_legea_educatiei.pdf

Personal, consider ca si posibilitatea celei mai mici ingerinte a politicului in conducerea universitatilor poate fi extrem de daunatoare. Pe de alta parte, consider ca statul trebuie sa aiba parghii de control in universitatile de stat - in nici un caz insa posibilitatea discretionara de numire/revocare a conducerii.
In UMF Iasi, alegerea conducerii s-a facut prin vot universal, nu numai decan si rector, aceasta a fost modalitatea de alegere a fiecarui candidat in Consiliu si Senat. Mi se pare o formula foarte rezonabila si un castig important pentru Universitatea noastra. In plus, Charta prevede un numar maxim de 2 mandate in pozitiile de conducere.
Petru Cianga
Back to top
 
1965 doc doc  
IP Logged
 
AlexA
YaBB Moderator
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1146
Gender: female
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #40 - Apr 5th, 2010 at 3:32pm
 
Un articol din "Dilema Veche" despre aceasta lege a educatiei, ce pune in evidenta ( articolul) cateva contradictii.......

Vintila MIHAILESCU |
Heteronomia universitata

http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=320&cmd=articol&id=12784

Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #41 - Apr 6th, 2010 at 1:57am
 
Ca sa fie mai clar ce se va intampla cu legea intr-un sistem nereformat, un exemplu trait.

Comisiile de Etica - gandite ca un mijloc de reformare morala - au devenit bratul inarmat al rectorilor, fiind populate cu oamenii acestora.

La inceput, comisia din universitatea in care activez a fost una relativ cinstita. A facut si un regulament aprobat de Senat prin care stipula ca persoanele care au functii de conducere nu pot face parte din aceasta comisie.

Vazand ca nu sunt date doar deciziile pe care le vrea conducerea, a fost numita o noua comisie, doar cu oamenii rectorului (seful, chiar directorul departamentului rectorului), toti, fara exceptie, inclusiv studentul si reprezentantul personalului nedidactic, avand functii de conducere si unii dintre ei (majoritatea), chiar membri in senat.
Fiind contestati, au facut ceva foarte simplu. Au declarat articolul deja votat din regulament, care interzicea functiile de conducere, ca fiind eroare materiala. Si gata. Ba nu. A declarat ca vinovat pe cel care a demonstrat in justitie ca in institutie s-a facut propaganda politica, cu incacarea legii electorale.
Consiliul National de Etica - prezidat de multiplul academician Hera, credeti ca s-a sinchisit. Nici vorba.
Asta este tot. O lege fara reforma anterioara si distincta va fi adaptata la necesitatile si interesele rectorilor si ale ministrilor rectori.
Se indoieste cineva?

Back to top
« Last Edit: Apr 6th, 2010 at 7:32am by craciunm15 »  
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #42 - Apr 6th, 2010 at 7:40am
 
Quote:
Ca sa fie mai clar ce se va intampla cu legea intr-un sistem nereformat, un exemplu trait.



NU va suparati dar pe baza unei astfel de logici nu vom reforma niciodata sistemul educational. E clar ca de jos in sus nu se poate face reforma pentru ca nu va exista in veci o masa critica. De sus in jos iarasi nu se poate porni reforma decat pe baza unei legi. Daca nu avem o lege oricat de doritori sa reformam sistemul am fi, nu iese nimic. Nici macar celebrul caz USH nu a putut fi contracarat din cauza legislatiei actuale. Acum daca MEC si-a luat niste masuri de precautie ca sa poata actiona intr-o situatie similara celei de la USH, toata lumea urla ca se incalca autonomia. Pai hai sa ne hotaram ce vrem, ca daca tot criticam in stanga si in dreapta pe principiul ca uite ce-o sa se intamapla daca.... nu facem niciodata reforma.
Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #43 - Apr 6th, 2010 at 10:03pm
 
Eu am dat doar un exemplu despre cum s-a luat o idee buna data de un ministru si cum s-a transformat sub alt ministru. Am evitat cat posibil detalii care ma privesc, pentru ca stiam ca o sa sara unii. Cazul e real, dar faceti abstractie de institutii si persoane.
Vedeti cum va arata legea sub alt ministru, rau intentionat. Puteti face un asemenea exercitiu? Sau considerati ca toti ministrii au fost si vor fi cinstiti?

Daca vreti, laudati eventual dumneavoastra sistemul corporatist. Ca sa nu mai criticam.
Ca oameni de afaceri intre cei care ii vor alege pe rectori propun pe Genica Boierica, Marian Iancu, Ovidiu Tender, Costel Casuneanu, doamna "Ciocu Mic", familia Ridzi samd.

Reforma se face direct si asumat. Nu amestecata cu sute de articole, referiri la programul bucatareselor si reglementari nerelevante pentru reforma. Reforma este una, iar reglementarile alta. Asta ca sa nu vi se para ca "nu stiu ce vreau". Vreti altceva, nu aveti decat sa va exprimati punctul de vedere. Eu sunt gata sa il ascult, chiar daca pe cei de la minister nu ii intereseaza nici punctul meu de vedere, nici al dumneavoastra. Dupa cum s-a dovedit si se va dovedi.

Si sperati ca mai ramane ceva reformist intre sutele de articole actuale, dupa ce trece de Parlament si de Curtea Constitutionala.
Vise placute!

PS
Se mai extazia cineva pe aici, acum un an, ca Adronescu  lichideaza USH. Si i-am spus sa nu se grabeasca. Se pare ca am avut dreptate. Din pacate.
In rest, stiu. Continuam reforma in pasi marunti pe care am mai discutat-o si o plasam strategic intre reglementari legate de sanctionarea fochistului, ca sa nu se prinda dusmanul de clasa. Fiecare cu "logica" lui.
Back to top
« Last Edit: Apr 6th, 2010 at 10:51pm by craciunm15 »  
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #44 - Apr 7th, 2010 at 8:42am
 
Stiti foarte bine ca obiectia mea principala la lege a fost legata de sistemul de alegeri. Insa am impresia ca nu ati citit cu foarte mare atentie legea. Chiar daca s-ar adopta sistemul corporationist, din comisia de selectie fac parte doar persoane implicate in activitatea academica si de cercetare:

"în proportie de 50% din membrii ai universitatii si în proportie de 50% din personalitati stiintifice si
academice din afara universitatii, din tara si strainatate."


Asa incat persoanele pe care le-ati mentionat nu ar putea face parte din comisia cu pricina. Este adevarat ca le putem gasi echivalentul si in zona academica, insa pana la urma Senatul Universitatii decide acest lucru.

Asociatia FAR nu are ca scop monitorizarea clasei politice si nu sanctionam gesturile politicienilor, ale parlamentarilo etc. De aceea discutia noastra trebuie concentrata strict pe textul legii. Nimeni nu poate sti deocamdata ce va iesi din parlament. Daca va iesi ceva rau ne vom putea pronunta din nou fara probleme. Insa trebuie trimis un semnal legat de varianta actuala a prezentului proiect.
Back to top
 
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #45 - Apr 12th, 2010 at 5:01pm
 
Aparent, noua lege are cateva aspecte inovative, pe care le-am discutat si noi pe forum.

Numirea rectorului de catre o comisie formata din 12 persoane, ridica binecunoscutele probleme legate de cum se vor numi cele 12 persoane. Mie mi s-ar parea corect ca 4 sa fie numite de senatul universitatii, 4 de ministru (ca responsabil al bunului public) si 4 sa fie personalitati internationale selectate si numite de minister (sau de academie) pentru mai multe universitati cu acelasi profil (de exemplu, pentru politehnici). Exista astfel posibilitatea exprimarii punctelor de vedere si a selectiei candidatului optim, o balanta intre interesele celui care da banii, a universitatii si necesitatea ridicarii la standarde internationale. Interviul rectorului cu personalitatile internationale, ar trebui sa fie relevant asupra capacitatii acestuia de a reprezenta universitatea in lume.

Legea introduce habilitarea, intr-o forma pe care am discutat-o (vezi si Manifestul Reformei Invatamantului Superior din Romania). Cu lucrare de habilitare si conducere de doctorat (cum am propus). Dar nu pare a face diferenta intre habilitati si cei care au deja conducere de doctorat (sau nu o vad eu). Adica, smecherii care s-au aranjat par sa ramana profesori universitari cu conducere de doctorat? Si vom avea in continuare asistenti cu dosare mai bune (si mai prost platiti) decat actualii conducatori de doctorat? Cine va stabili si plati comisiile de habilitare? Cine se poate prezenta la habilitare (un asistent sau un sl?, sau doar confi? Ce inseamna ca esti habilitat, daca universitatea nu vrea sa iti faca post? Ce avantaje ar avea universitatea sa faca post la un habilitat?
Dupa cum e formulata legea, in urmatorul(ii) an(i) nu vom avea promovari pe profesor universitar (termen de la promulgare, pe urma 6 luni pentru metodologie CNACTDU, pe urma lucrare de habilitare si comisie). Adica pare ca raman cam cei care sunt si ca profesori si ca si conducatori de doctorat.

Mai sunt lucruri de discutat, dar apare un progres in gandirea ministeriala.

PS Raman sustinator al votului universal pentru rector, dar am cautat o solutie cinstita pentru varianta propusa.
Back to top
« Last Edit: Apr 12th, 2010 at 9:27pm by craciunm15 »  
 
IP Logged
 
craciunm15
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 3042
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #46 - Apr 13th, 2010 at 10:32am
 
What You See Is What You Get ?

"Parlamentul, care va lua proiectul in dezbatere, are misiunea de a gasi consensul de care educatia are nevoie."

http://www.gandul.info/news/cristian-preda-il-critica-pe-savantul-daniel-funeriu...

Cat despre personalitati academice pentru numirea rectorului, ce ziceti de una cu experienta si de rector, membru corespondent (cu indemnizatie de la buget) al Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania: Vasile Burlui.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Costel_Sarbu
God Member
*****
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 651
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #47 - Apr 13th, 2010 at 5:01pm
 
Legea educatiei nationale, o veste buna


In pofida adversitatii cu care este tratata, adoptarea de catre Guvern a Legii educatiei nationale este o veste buna.


Cel mai cinic argument in favoarea acestui optimism este ca o stare mai rea a invatamantului decat acum e greu de conceput, la toate nivelurile.

Potrivit evalurilor internationale, cei mai multi elevi romani sunt analfabeti functionali, iar despre nivelul facultatilor spune totul faptul ca nu avem niciuna in topurile mondiale si europene.

Ei bine, aceasta lege nu carpeste o stare de fapt veche si pacatoasa, ci schimba fundamental viziunea pornind de la cateva principii de baza intre care: finantarea urmeaza elevul; acumulam competente, nu cunostinte pur teoretice; invatamantul cat mai concurential; scoala cat mai aproape de elev.

Asa se explica si cateva dintre cele mai contestate prevederi ale legii. De exemplu, i se reproseaza ministrului Funeriu ca legea trece clasa a 9-a la gimnaziu, ceea ce ar mari decalajul de sanse intre elevii din mediul urban si cel rural. Avantajele sunt insa pe masura si ele tin de unul dintre cele mai ingrijoratoare fenomene care macina scoala romaneasca: abandonul scolar.

Cat timp elevul poate face clasa a 9-a ramanand acasa, fara ca scolarizarea sa presupuna cheltuieli suplimentare, prea mari pentru familiile sarace, ar putea reduce, cu 20% spun unii specialisti, rata abandonului scolar. Ceea ce nu ar fi putin lucru.

Apoi, mare suparare au iscat viitoarele consilii de administratie ale scolilor, ce vor fi alcatuite din reprezentatii profesorilor, o treime, ai parintilor, o treime, si ai consiliului local, o treime. Politizare, au strigat contestatarii. Oare? In primul rand, o treime nu poate lua nicio decizie. Trebuie ca parintii si profesorii sa fie si ei de acord.

Pe de alta parte, consiliul local cunoaste, teoretic, cel mai bine problemele si nevoile comunitatii locale. Sa nu uitam ca, tocmai de aceea, aliantele politice din teritoriu se constituie diferit decat la centru.

In plus, odata ce vor capata si aceasta responsabilitate, alesii locali vor si raspunde pentru ea. Starea scolilor, mare parte din programa scolara, calitatea invatamantului dintr-o localitate nu vor mai fi treaba ministerului, ci a unor unor oameni aflati mult mai aproape si mult mai la mana beneficiarilor acestor servicii.

Iar cum finantarea va urma elevul, iar scolile vor primi bani in functie de numarul de elevi pe care ii atrag dupa cat de bun renume au, toti membrii consiliului de administratie vor fi direct interesati sa-si dea silinta pentru ca, altfel, scoala ar putea fi amenintata cu saracia, si, in cele din urma, disparitia. Era oare mai interesat de soarta scolii directorul numit politic de un inspector numit politic de un ministru politic de la Bucuresti?

Finantarea va urma elevul si in scolile private acreditate, alta noutate care a starnit fibrilatii. E drept, competitia este intotdeauna mai greu de dus, solicita mai mult decat monopolul caldut al statului. Ei bine, de-acum scolile de stat vor fi obligate sa concureze cu invatamantul privat si niciunde in lume concurenta nu a avut efecte negative asupra calitatii. Poate vreunul dintre contestatari sa explice de ce o scoala de stat proasta sa fie favorizata in fata unei scoli private mai bune?

Pana la urma, faptul ca elevul poate opta pentru cea mai buna scoala, de stat sau privata, nu este decat o manifestare a deplinei egalitati de sanse.

Titularizarea profesorilor nu se va mai face in invatamant, ci pe post. Ai pierdut postul sau nu-l mai vrei, o iei de la capat. Este o prevedere care nu are cum sa placa profesorilor pentru ca nu mai permite delasarea. Postul se pastreaza in functie de performanta si orice salt catre o scoala mai buna presupune un nou examen.

Cadrele didactice vor fi obligate sa tina pasul cu noutatile, sa fie gata sa-si redovedeasca oricand competentele, cu alte cuvinte sa-si pastreze in permanenta competitivitatea. Iar daca necesarul de profesori scade, cei mai slabi vor ramane in afara sistemului.

In ceea ce priveste invatamantul superior, ruperea clanurilor din universitati este, intr-adevar, o revolutie. Incompatibilitatile dintre membrii aceleiasi familii, ocuparea postului de rector de catre orice persoana care, avand calificarea necesara, castiga concursul organizat pentru acest post sunt prevederi care vor scutura zdravan baltirea din invatamantul superior romanesc.

In conditiile in care aceasta lege ameninta sa scuture praful adunat pe indolenta si mediocritatea din invatamantul romanesc, cand ea lezeaza interesele sindicatelor antireformiste si ale acelor profesori care nu vor decat un loc caldut de unde sa iasa la pensie, cum sa fie ea bine primita?

http://www.ziare.com/scoala/invatamant/legea-educatiei-nationale-o-veste-buna-10...
Back to top
 
 
IP Logged
 
nicolae_hurduc
Ex Member


Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #48 - Apr 14th, 2010 at 7:47am
 
Din informatiile pe care le am sosite pe linie sindicala, se pare ca decizia modului in care se va alege Rectorul va fi lasata la latitudinea universitatii, asa cum a propus UMF Iasi.

Asa ca eu nu mai vad nici un obstacol in a sustine legea (cat mai e in dezbatere parlamentara, ca dupa aceea nu mai are nici un rost).
Back to top
 
 
IP Logged
 
VDavid
Full Member
***
Offline


I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 148
Re: Proiectul de Lege a Educatiei 2010
Reply #49 - Apr 14th, 2010 at 8:31am
 
Asa ca, practic nimica nu se modifica! Belferismul local, instaurat de tot felul de profesori de socialism stiintific, va fi legiferat.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Pages: 1 2 3 4 ... 6
(Moderators: AlexA, , Eugen Stamate)